Pengar och ekonomi

• Ekonomiskt bistånd

Du kan söka ekonomiskt bistånd (tidigare socialbidrag) om du har stora svårigheter att klara dig själv ekonomiskt.

• Konsumentvägledning

Om du vill klaga på något som du har köpt, och du inte kommer överens med företaget, kan du kontakta kommunens konsumentvägledning.

• Budget- och skuldrådgivning

Du kan få gratis hjälp med ekonomisk rådgivning. Vi har tystnadsplikt.

• Hyresgaranti

Hyresgaranti innebär att kommunen går in som borgensman för dig som hyresgäst och garanterar att hyran blir betald.

• Försäkringar

Botkyrka kommun har flera former av försäkringar, dels en barn-och ungdomsolycksfallsförsäkring och dels en patientförsäkring. Om du skadats i en olycka eller som patient råkat ut för en skada i samband med hälso- och sjukvård kan du ha rätt till ersättning.

• God man

En god man är ett stöd för dig som inte själv klarar av att ta hand om din ekonomi och dina intressen.

• Så mycket kostar omsorgen

Kostnad för olika typer av omsorg, till exempel hemtjänst, trygghetslarm eller boende.

• Juridisk rådgivning

Som boende i Botkyrka kommun har du möjlighet till kostnadsfri juridisk rådgivning. Rådgivningen ges av externa advokatbyråer och du kan få hjälp i ungefär 15 minuter.

• Dödsfall

Här kan du läsa om vad som gäller vid bouppteckning, dödsboanmälan, begravningskostnader och borglig begravning.

• Bostadstillägg från Pensionsmyndigheten

Bostadstillägg är ett tillägg till din allmänna pension som du ansöker om hos Pensionsmyndigheten.

Mer om privatekonomi