Natur och friluftsliv

• Vandringsleder

Här finns både kortare och längre leder, alla med unik karaktär.

• Naturreservat

I Botkyrka kommun kan du besöka fantastiska naturområden och naturreservat.

• Fiska i Botkyrka

Välkommen att fiska i Botkyrka. Här kan du läsa mer om vad som gäller för fritidsfiske.

• Utomhusbad i Botkyrka

Botkyrka har många fina bad för dig som längtar efter ett dopp. Det finns badvänliga insjöar, sjöar och hav.

• Lida friluftsområde

Lida friluftsområde är den tillgängliga skogen, en plats där man både kan finna lugnet och det enkla äventyret.

• Fågelskådning i Snäckstaviks våtmark

Från skådarplattformen i den östra delen av våtmarken har du möjlighet att spana på ett mängd olika fåglar under årets gång. Du kan till exempel få syn på kricka, sångsvan, grönbena och skogssnäppa.

• Dagvattenparker

Parkerna tar hand om dagvatten från stora delar av kommunen och fungerar samtidigt rekreationsområden.

• Tillstånd och dispens inom naturreservat

Det finns föreskrifter som anger vad som är förbjudet att göra i naturreservat. Om det finns särskilda skäl kan kommunen ge dispens från förbuden.

Upptäck Botkyrkas natur

Naturkartan.sehittar du kartor, vandringsleder och information om tillgänglighet.

Vinterskogen

Miljöbarometern

Miljöbarometern ger alla som är intresserade en möjlighet att följa hur miljön i Botkyrka utvecklas.

Miljötillståndet i Botkyrka