Hemlöshet

Om du saknar boende eller riskerar att bli vräkt, kan vi på socialtjänsten ge dig råd och stöd.

Det kan du få hjälp med

Många tror att socialtjänsten kan hjälpa till med boende, vilket inte riktigt stämmer. I första hand behöver du själv ta ansvar för att söka bostäder i hela landet. Detta gäller alla, även barnfamiljer.

Skulle det bli aktuellt att få stöd från socialtjänsten med en akut boendelösning, förväntas du bidra till boendekostnaden utifrån din betalningsförmåga. En individuell bedömning utifrån personers förmåga och situation görs alltid.

Om du riskerar att bli vräkt och inte har ekonomiska möjligheter att betala din hyresskuld, kan du kontakta oss för att undersöka om du har rätt till ekonomiskt bistånd.

Hur – och vad gör man för att få en bostad? Ta hjälp av Boskolan!

• I Botkyrka kommuns Boskola kan du få rådgivning och vägledning om hur man söker bostad. Informationen ges i grupp där maxantalet är 8 personer.
  • Boskolan har inga bostäder att förmedla. Utgångspunkten är i stället att du ska vara aktiv i ditt bostadssökande. Du kommer även att få kunskaper gällande olika hyreskontrakt.
  • Boskolans handledare kartlägger ditt behov och anpassar stödet och vägledningen utifrån dina förutsättningar. Tillsammans går ni genom vad du har för kunskaper kring bostadsmarknaden och bostadssökande, och hur du kan få verktyg att söka boende på egen hand. Du kan få praktisk hjälp kring hur du ställer dig i bostadskö eller hur du söker andrahandsbostäder.
  • Seminariet är 1,5 timmar, så det är viktigt att planera din tid utifrån det
  • Det är viktigt att komma i tid till seminariet

Anmäl ditt intresse här

Vårens tillfällen, boskolan:
    24 januari, Alby
    7 februari, Tumba
    21 februari, Alby
    6 mars, Tumba
    20 mars, Alby
    3 april, Tumba
    17 april, Alby
    15 maj, Tumba
    29 maj, Alby
    12 juni, Tumba

Öka dina chanser till egen bostad

• Ställ dig i bostadsförmedlingens kö
  • Ställ dig i bostadkö hos olika hyresvärdar
  • Sök olika boendealternativ på internet (inneboende, andrahandskontrakt)
  • Fråga vänner och bekanta om de kan hjälpa till på något sätt. Känner de till någon som hyr ut boende?
  • Sätt upp lappar om behov av boende
  • Ta reda på om du kan ansöka om hyresgaranti
  • Om du bor i Botkyrka kan du registrera dig som bostadssökande på Botkyrkabyggens webbplats. Det kan du göra redan vid 16 års ålder. Botkyrkabyggen har en intressebank där du som sökande är aktiv och söker bostad själv. Förutom Botkyrkabyggen finns andra hyresvärdar, till exempel Willhem och Balder.

Undvik att bli vräkt från din bostad

Du kanske har fått meddelande om att du inte har betalat hyran och att du riskerar att inte få bo kvar om du inte betalar din skuld. Det är extra allvarligt om du har haft hyresskulder tidigare eller har betalat hyran för sent.

• Kontakta din hyresvärd och berätta hur du planerar att betala din skuld. Du kan också kontakta inkassoföretaget direkt.
  • Om du inte kan betala hela skulden kan du be att få göra en avbetalningsplan med hyresvärden eller inkassoföretaget.

Ring medborgarcenter och beskriv ditt ärende så kommer du att få kontakt med någon som kan hjälpa dig.