Tips på hur du kan bidra till ett renare vatten

Du kan göra stor skillnad genom att tänka på hur du använder vattnet och vad du spolar ner i avloppet.

Det som spolas ner hemma hamnar till slut hos avloppsreningsverket. Reningsverkets uppgift är att ta hand om vattnet innan det släpps ut i naturen igen. Tyvärr hamnar ibland skräp och giftiga ämnen i vattnet. Det skapar problem för reningsverket i reningsprocessen och får negativa effekter på miljön.

Samla upp matfettet innan du diskar

Välj miljömärkt diskmedel och överdosera inte, när du diskar för hand och i diskmaskin. Spola bara ner diskvatten i diskhon. Diska bara när diskmaskinen är helt full. Samla upp matfett i Miljötratten. Torka ur stekpannan med hushållspapper eller samla upp matfett i Miljötratten. Fett kallnar och stelnar när det rinner ner i avloppet och skapar problem för reningsverkets reningsprocess om det kommer dit.

Använd inte mer tvättmedel än du behöver

Välj miljömärkta produkter och överdosera inte fast tvätten är smutsigare än vanligt. Välj i stället såpa eller citronsyra för att behandla fläckarna.

Hårdheten på vattnet har även betydelse vid dosering av tvättmedel. Ett mjukare vatten innebär att du behöver använda mindre tvättmedel, samma gäller för diskmedel (se tillverkarens rekommendationer på tvättmedelspaketen för exakta doseringsuppgifter). I Botkyrka är vattnet mjukt, 4-5 dH.

Klorin klassas som miljöfarligt avfall

Klorin använder många när de tvättar för blekning eller fläckborttagning. Klorin klassas som farligt avfall och innehåller giftiga ämnen som påverkar det biologiska reningssteget i reningsverket negativt. Bakterierna i det biologiska reningssteget använder näringen i avloppsvattnet som föda och renar på så vis vattnet. Kommer det då in giftiga ämnen är risken stor att bakterierna dör och vattnet förblir orenat och föroreningarna förs vidare ut i våra vattendrag.

Dammsug innan du våttorkar

Damm drar till sig kemikalier som de flesta vanligaste produkter i hemmet är behandlade med. Många av hemmets elektronikprodukter är behandlade med flamskyddsmedel.

Även möbler och textiler behandlas ofta med kemikalier som gör dem fett-, smuts- och vattenavvisande. Det är också mycket vanligt med produkter som är behandlade med mjukgörande kemikalier som till exempel plastleksaker och vissa plastgolv. Kemikaliernas funktion för produkterna är bra men det utsöndras och sprids i sin omgivning och på så vis fastnar de på damm och grus.

Därför är det viktigt att dammsuga innan golvet skuras så att kemikalierna sugs upp och hamnar i dammsugarpåsen istället för att hamna i skurvattnet som i sin tur spolas ner i avloppet.

Använd inte toaletten som en papperskorg

Toaletten är endast till för att ta hand om kiss, bajs, övriga kroppsvätskor samt toalettpapper.

Allt annat skräp ska slängas i papperskorgen. Skräp från badrum/toaletten kan vara tex tops, bindor, våtservetter, plackers, bomullstussar, plåster, tandtråd, tandpetare, nagellack, tamponger, blöjor och hår.

Sedan hamnar det lite annat skräp också i toaletten som inte heller hör hemma där. Det kan vara kattsand, cigarettfimpar, snus, kondomer, akvariefiskar, medicin, tuggummi, lösningsmedel, målarfärg och hushållspapper som spolas ner när det inte längre fyller sin funktion. Det här skräpet och miljöfarliga ämnen försvårar reningsprocessen på reningsverket och får negativa effekter på miljön och i längden vårt dricksvatten, så börja spola klokt.

Skräpet och miljöfarliga ämnen försvårar reningsprocessen på reningsverket och det kan innebära att miljöfarliga ämnen som inte kan renas bort i stället hamnar i våra vattentäkter vilket kan få negativa effekter på miljön och i längden vårt dricksvatten, så börja spola klokt.

Lämna överblivna mediciner till apoteket

Många läkemedelsrester kan inte fångas upp med dagens teknik i reningsverken. Läkemedel som sprids i naturen kan orsaka hormonella förändringar på fiskar, vattenlevande djur och andra organismer. Det är därför viktigt att inte ta mer än vad som är ordinerat eller vad som står på förpackningen och att lämna in överblivna eller för gamla mediciner till apoteket.

Botkyrkas blå värden

Läs om Botkyrkas blå värden – vattenprogram för Botkyrka kommun

Tips för hållbar vattenanvändning i sommartider

Läs hur du kan bidra till en hållbar vattenanvändning