Alby Äng vård- och omsorgsboende

Alby Äng ligger vackert nära Albysjön, grönområden och promenadvägar med gångavstånd till Alby centrum. På Alby äng finns det boende och personal som är finsktalande.

Grönskande innergård

I våra stora trädgårdar grillar vi korv, dricker kaffe och firar midsommar.

Om Alby Äng

Alby Äng har 60 lägenheter varav tre stycken är tvårumslägenheter. Boendet har sex boendegrupper varav två av dem är för personer med demenssjukdom och två är för personer med demenssjukdom med finsk inriktning.

De två finsktalande grupperna delar innergård och de har gemensamma aktiviteter. Personalen är till större delen finsktalande. Här värnar vi den finska kulturen, prenumererar på finska tidskrifter och firar finska högtidsdagar med traditionell mat. Aktiviteter som frågesport, rim och ramsor, musik, film, högläsning och sång sker på finska.

Aktiviteter

Alby Äng har en stor samlingssal där de boende kan delta i gemensamma aktiviteter under veckan: bingo, gymnastik, dans, allsång, tipspromenad, frågesport med mera.

På de enskilda boendegrupperna finns en mindre gemensamhetsdel där vi bakar och spelar spel eller umgås och samtalar.

I våra stora trädgårdar grillar vi korv, dricker kaffe och firar midsommar. Under våren tar vi hand om planteringen tillsammans med Viva trädgårdsmästare och under sensommaren skördar vi bär och frukter.

Mat och måltider

Frukost lagas och serveras i de egna köken i varje grupp. Lunch och middag kommer från köket på Tornets vård- och omsorgsboende. Mellanmål tillagas på Alby Äng. Måltiderna äts gemensamt men kan också ätas i den egna lägenheten för den som så önskar.

Personal

På Alby Äng finns bred kompetens bland medarbetarna. Här arbetar undersköterskor, vårdbiträden, arbetsterapeut, sjukgymnast, läkare, syn- och hörselinstruktör, sjuksköterskor, dietist, vaktmästare och trädgårdsmästare.

Det finns alltid omvårdnadspersonal på plats dygnet runt. Målet är att de äldre ska få ett så gott liv som möjligt utifrån sina individuella behov.

Telefon boendegrupper/avdelningar

Boendegrupp 1: 072-596 69 61

Boendegrupp 2: 072-596 69 64

Boendegrupp 3: 072-596 69 63

Boendegrupp 4: 072-596 69 67

Boendegrupp 5: 072-596 69 69

Boendegrupp 6: 072-596 69 71

Adress

Albyvägen 22
145 59 Norsborg

Åka hit kommunalt

Alby tunnelbanestation

Buss 708, 702 hållplats Alby IP (6 min promenad)
Buss 707 hållplats Lagmansbacken (15 min promenad)

Kontakt enhetschef

Ann-Sofi Wähäjärvi, enhetschef
telefon: 070-886 16 98
e-post: ann-sofi.wahajarvi@botkyrka.se

Cathrine Coulianos, enhetschef
telefon: 076-131 44 42
e-post: cathrine.coulianos@botkyrka.se

Spontanansökan timvikarie

Vi tar gärna emot spontanansökningar från dig som vill jobba som timvikarie, även om vi inte har annonser ute på specifka tjänster just nu.

Läs mer och ansök här