Utomhusbad i Botkyrka

Botkyrka har många fina bad för dig som längtar efter ett dopp. Det finns badvänliga insjöar, sjöar och hav.

Person som dyker från en brygga

Badsäsongen är 15 maj – 15 september. Under den perioden finns toaletter tillgängliga på vissa badplatser. Du kan läsa om aktuell vattenkvalitet hos Havs- och vattenmyndigheten

Parkering

Parkering är endast tillåten på anvisade parkeringsplatser enligt gällande parkeringsskyltning på respektive badplats. Det är viktigt att du inte parkerar din bil så att den hindrar utryckningsfordon som ambulans, brandbil och polisbilar att komma fram till badplatsen.

Friluftsbadet på Lida

Lidabadet ligger vid sjön Getaren, vid Lida friluftsgård. Här finns stora ytor för picknick och lekar. Kaffeservering och värdshus. Det finns även ett hundbad en bit från stranden.

Sandviksbadet

Ligger i Sandviken i Grödinge, vid Botkyrkas sydligaste udde, cirka 500 meter före vägfärjan till Mörkö. Här finns en kiosk med uteservering som är öppen alla dagar då det är badväder kl 10-18. Under vecka 33-37 är serveringen endast öppen lör-sön kl 10-18. Toalett finns.

Brotorpsbadet

Ligger vid Brosjön i Vårsta. Här finns brygga, toalett, lekplats och en beachvolleybollplan. Det finns ett grillområde med bänkar. Här finns också en kiosk som är öppen alla dagar 11–17, då det är badväder. Under vecka 33-35 är serveringen endast öppen lör-sön kl 11-17.

Slagstabadet

Slagstabadet ligger vid Mälaren och fick nyligen en rejäl upprustning. Nya bryggor, nytt utegym och ny mulitbeachplan. Även sandstranden och botten har rustats upp och belysning och skyltning har förstärkts. Här finns toalett, minigolf, servering och kiosk.

Stendalsbadet

Ligger vid Tullingesjön. Här finns en brygga, lekplats, beachvolleybollplan samt ett trevligt grillområde.

Getryggen

Badet ligger på udden getryggen i Näslandet. Här finns en liten sandstrand som ligger i det vackra stugområdet Getryggen. Här finns toalett i anslutning och brygga en bit ut i vattnet. Det är bilförbud i stugområdet och besökare får promenera cirka 500 meter från parkeringen.

Provtagning av badvatten

Miljöenheten tar prover på badvattnets kvalitet vid fyra tillfällen under sommarsäsongen vid de kommunala badplatserna i Botkyrka.

De badplatser som kontrolleras är: Brotorpsbadet, Lidabadet, Sandviksbadet, Slagstabadet, Getryggen och Stendalsbadet.

Provtagning av badvatten 2023

Datum för provtagningarna är den 13 juni, 11 juli, 25 juli och den 8 augusti. Resultatet från provtagningarna hittar du på Havs- och Vattenmyndighetens webbplats.

Råd vid algblomning

• Undvik att bada.
  • Drick aldrig vatten med algblomning. Det hjälper inte att koka vattnet, gifterna finns kvar.
  • Låt inte barn bada eller leka vid stranden.
  • Husdjur och boskap bör hållas borta från stränder och vatten.
  • Vänta med att bada direkt efter algblomningar, gift kan finnas kvar.
  • Mer om algförgiftning finns på 1177 vårdguiden
Algblomning i insjö

Om du kommer i kontakt med vatten där det finns algblomning kan du drabbas av kräkningar, diarré, irritationer på huden och ibland feber.