Klimatsnack och hjärtefrågor i Tullinge centrum

Under april-maj 2022 höll kommunen dialog med Tullingeborna. Så många som 132 synpunkter samlades in och av dem har politikerna i dialog- och demokratiberedningen valt ut ett 15-tal som nu utreds för att ta reda på vad som är genomförbart. Du hittar resultatet här så snart det är klart!

Två dialoger hölls i Tullinge centrum och en med gymnasieelverna i Tullinge gymnasium. Under dialogen i Tullinge centrum 29 april var temat klimatsmart liv. Botkyrkadialogen bjöd på grillad korv och det fina vädret underlättade för många att stanna till och prata. Förslag på hur vi kan minska konsumtionen genom så kallad cirkulär ekonomi, till utökad busstrafik och bättre utnyttjande av solenergi, kom in.

Lördag 14 maj var Botkyrkadialogen tillbaka på Tullinge torg och hade en öppen dialog. Politiker och Tullingebor diskuterade allt från behov av fler bussturer och cykelbanor till badrygga och strandpromenad runt Tullingesjön.

Det hölls också en dialog riktad till ungdomar på Tullinge gymnasium och dialogen besökte språkkafé på biblioteket, FUB Botkyrka-Salem (föreningen för barn unga och vuxna med utvecklingsstörning), SRF Botkyrka (Synskadades riksförbund) och särskoleklasserna på Tullingebergsskolan. Där diskuterades viktiga frågor för målgupperna och synpunkter samlades in.

"Ta vara på Tullingebornas kunskap"

"Det finns verkligen många kloka idéer och tankar! Att lyssna in Tullingeborna och ta tillvara på deras kunskap är avgörande för en hållbar samhällsutveckling, sade Emanuel Ksiazkiewicz, ordförande för Dialogkommissionen efter lördagens dialog.

Du kan läsa alla de inkomna synpunkterna på dialog.botkyrka.se

De synpunker som kommunen inte har rådighet över skickar vi vidare till berörd instans. Det är till exempel synpunkter kring kollektivtrafik som skickas till SJ och/eller SL.

En hand har just sträck fram en grillad korv med en grillgaffel mot en person som lagt den i ett korvbröd.

Korvgrillning och solsken på Botkyrkadialogen i Tullinge centrum lördag 29 april.

Två medelålders män står bredvid varandra och ser ut att prata och skratta. I bakgrunden skymtar Tullinge centrum.

Tullingebon Olavi Vilponen samtalar med Dialogkommissionens Robert Nuse (S).

Delta digitalt

Om du inte kan komma till platserna där Botkyrkadialogen är så kan du delta digitalt på dialog.botkyrka.se