Digitala guider i kulturhistoriska miljöer

I norra Botkyrka finns tre kulturspår som via skyltar berättar om spännande kulturmiljöer i Norsborg, Hallunda och Fittja. Till kulturspåren hör även ljudfiler med personliga berättelser från människorna som bor och verkar på platserna.

Du kan ta del av ljudfilerna genom att scanna QR-koden på skyltarna i spåren, eller via appen OnSpotStory.

Ladda ned OnSpotStory i App store

Ladda ned OnSpotStory i Google Play

Karta och mer information

Ta del av kartor och beskrivningar av kulturspåren på Stockholms läns museums hemsida.

Ljudguide Slagsta hällristning

Slagsta hällristning är ett område i Botkyrka som varit del av ett projekt med syfte att öka tillgängligheten till besöksmål för personer med funktionsnedsättning.

Genom syntolkningar och audioguider har platsernas historia omvandlats till radioteater.

Läs mer om Slagsta hällristning och lyssna på ljudguiden

Digital guide om framväxten av Tullinge och Tumba

Varför tog alla stockholmare sporttåget till Tullinge på 1930-talet? Det kan du få reda på appen ”Upptäck historien”, en satsning från Stockholms läns museum. I appens första guide Kulturhistoria längs spåret förflyttas vi med pendeltåget genom tre kommuner, Botkyrka, Huddinge och Haninge. Vi stannar till vid olika stationer och får på färden veta hur platsen såg ut före, under och efter tågets inträde. Ladda ner ”Upptäck historien” och vandra själv med den digitala guiden i Tullinge och Tumba.

Ladda ned Upptäck historien i App store

Ladda ned Upptäck historien i Google Play