Välj din hemtjänst

Du som har blivit beviljad hemtjänst kan välja mellan fem utförare. Avgiften är densamma vilken hemtjänst du än väljer, och du får samma stöd enligt ditt biståndsbeslut.

Större möjligheter att påverka din vardag

Vi vill att du ska få större möjligheter att påverka din vardag. Därför har vi infört ökad valmöjlighet inom hemtjänsten. Det betyder att du som har rätt till hemtjänst kan välja mellan fem utförare: det finns hemtjänst i privat regi som kommunen har avtal med och hemtjänst i kommunens regi (Botkyrka kommuns hemtjänst).

Utförarna har begränsat utrymme

Vi är noga med att du ska få bästa möjliga omsorg, vilken hemtjänst du än väljer. Därför har utförarna begränsat utrymme. Det innebär att du har möjlighet att välja utförare av hemtjänst, men att du kanske inte får det val du gjort på en gång, utan kan ställa dig i kö. Under tiden som du står i kö får du stöd från den utförare som har ledigt utrymme. Om du inte väljer får du stöd av den hemtjänst som har ledigt utrymme.

Välj mellan fem utförare

Du som beviljast hemtjänst kan välja mellan fem utförare.

• Aros omsorg
  • Botkyrka kommuns hemtjänst
  • Eveo
  • Nyckeln
  • SAAND service & omsorg

Läs mer om utförarna av hemtjänst

Vill du veta mer?

Kontakta din biståndshandläggare via medborgarcenter 08 530 610 00

Vi svarar också på frågor om ökad valmöjlighet inom hemtjänsten på telefon 070-239 02 81 eller via e-post.

Frågor och svar om ökad valmöjlighet

Få svar på dina frågor om att välja utförare, stå i kö eller att byta utförare. Läs också om bakgrunden till beslutet att införa ökad valmöjlighet och hur valmöjligheterna kommer att utökas framöver.

Frågor och svar om ökad valmöjlighet.