Kontakt

Öppna desktopmenyn

Avfall från byggarbetsplatser

Renovering, rivning och nybyggnation genererar både farligt avfall och annat avfall. För att avfallet ska kunna återbrukas, återvinnas eller användas för energiutvinning på ett miljömässigt hållbart sätt krävs att avfallet sorteras enligt de krav som finns i lagstiftningen. Exempelvis innebär detta att farligt avfall och andra miljöskadliga ämnen ska sorteras ut och hanteras separat.

Vem ansvarar för avfallet?

Oftast är det fastighetsägaren eller exploatören som ansvarar för att avfallet hanteras korrekt. Även underentreprenörer och uppdragstagare har ett delansvar. För att undvika missförstånd kan det vara bra att tydliggöra roller och ansvar i ett avtal. För att säkerställa en effektiv avfallshantering kan det även vara nödvändigt att ta hjälp av specialister, exempelvis vid inventering och rivning av byggnader.

Den som hanterar avfall har ett ansvar att se till att det inte skadar människors hälsa eller miljön. För att minimera avfallsmängden bör material återanvändas i så stor utsträckning som möjligt, och vid val av byggmaterial och produkter är det viktigt att välja alternativ med så låg halt av skadliga ämnen som möjligt.

Lagkrav på sortering av bygg- och rivningsavfall

Sedan 2020 gäller lagkrav enligt avfallsförordningen (SFS 2020:614) som innebär att bygg- och rivningsavfall måste sorteras i minst sex fraktioner direkt på plats där avfallet uppstår. Syftet är att förbättra möjligheterna till återanvändning och materialåtervinning.

Följande avfallsslag ska sorteras ut och förvaras separat:

  • Trä
  • Mineraler (betong, tegel, klinker, keramik eller sten)
  • Metall
  • Glas
  • Plast
  • Gips
  • Farligt avfall
  • Elavfall
  • Brännbart avfall

Sortering vid källan minskar risken för nedskräpning och förorening av material som kan återanvändas, samtidigt som det underlättar återbruk och återvinning.

Mer information om utsorteringskraven finns på Naturvårdsverkets webbplats:

Utsortering av bygg- och rivningsavfall, Naturvårdsverkets webbplats

Undantag och dispens

I vissa fall kan kommunenmiljöförvaltningen bevilja dispens från kravet på utsortering av bygg- och rivningsavfall. Dispens kan ges om separat insamling inte är genomförbar eller inte ger fördelar som överväger nackdelarna med utsorteringen.

Att tänka på vid dispensansökan:

  • Ansök i god tid.
  • Fyll i blanketten Dispens för utsortering av avfall noggrant.
  • Motivera tydligt varför sortering inte är möjlig och vilka alternativa lösningar som har undersökts, exempelvis selektiv rivning eller användning av byggsäckar i stället för containrar.

[Länk till dispens för utsortering av avfall]

Undantag där dispens inte krävs

Kravet på utsortering gäller inte för:

  • Sammanfogade konstruktioner där separering inte är tekniskt möjlig enligt praxis för avfallsinsamling.
  • Förorenade avfallsslag som skulle försvåra eller omöjliggöra den mest lämpliga behandlingen enligt avfallshierarkin.

För dessa typer av avfall krävs ingen dispensansökan.

Tillsyn

KommunenSamhällsbyggnadsförvaltningen genomför tillsyn på byggarbetsplatser inom Botkyrka kommun. En del av tillsynen innebär att granska hur verksamhetsutövaren sköter sin egenkontroll av avfallshanteringen.

Vid tillsynsbesöket går man igenom avfallsrutinerna, följt av en rundvandring på byggarbetsplatsen för att kontrollera utrymmen för avfallshantering.

Mer information

Kravet på utsortering hittar du i Avfallsförordningen (SFS 2020:614) under 3 kapitlet 10§.

Naturvårdsverkets föreskrifter om undantag från krav på utsortering av bygg- och rivningsavfall

Naturvårdsverket har publicerat en vägledning i hur lagstiftningen bör tillämpas: Vägledning om utsortering av bygg- och rivningsavfall

Senast uppdaterad:

Senast uppdaterad: