Övriga byggrelaterade tillstånd

• Tomträtt

Vid en försäljning har tomträttsinnehavaren samma rättigheter och skyldigheter som vid vilken fastighetsförsäljning som helst. Glöm inte att anmäla ny ägare till kommunen.

• Bryggor

För att kunna anlägga en brygga på kommunens mark krävs ett markupplåtelseavtal.

• Bygga in- och utfart

Om det inte finns någon in- och utfart till din villatomt eller radhus, eller om du vill flytta din in- och utfart kan du ansöka om detta hos Botkyrka kommun.

• Schaktning

Schakttillstånd och tillstånd för upprättande av trafikanordningsplan i Botkyrka kommun.

• Ansök om tillstånd för tunga, långa och breda fordon

Här hittar du blanketter och information om vad du behöver för att söka dispens för tunga, långa och breda fordon.

• Strandskyddsdispens

Om din fastighet ligger inom område som omfattas av strandskydd krävs strandskydddispens.

• Anslut till kommunalt vatten och avlopp

Vi ser fram emot att få dig som VA-abonnent och hjälper dig genom anslutningsprocessen.