Translate

Telefon

Kontakt

Öppna mobilmenyn

Frågor och svar om budget- och skuldrådgivning

Här hittar du vanliga frågor och svar om budget- och skuldrådgivning.

Måste jag ha skulder för att ta kontakt med er?

Nej, vi hjälper dig oavsett ekonomisk situation om du känner att du behöver fråga om råd för din privatekonomi. Exempelvis om du nyligen varit med om en stor livsförändring och vill ha hjälp med att se över dina utgifter så kan vi hjälpa till med det.

Vad kan jag göra om jag betalar väldigt mycket till mina skulder varje månad och känner att det inte är hållbart?

Om du inte redan har gjort det så kan du börja med att se över dina utgifter och undersöka om det finns områden du kan skära ner på. Nästa steg kan vara att ta kontakt med de du är skyldig pengar för att komma överens om lägre betalningar där det är möjligt.

Det kan även vara värt att försöka att samla alla skulder i ett samlingslån. Det är dock viktigt att samlingslånet leder till en mer hållbar situation långsiktigt. Om du är osäker på om samlingslånet hjälper dig i längden så kan du kontakta oss för att få en helhetsbedömning.

Jag känner att Kronofogden drar för mycket pengar vid utmätning, vad kan jag göra?

Kolla upp om du har lämnat rätt uppgifter till Kronofogden om din inkomst och hyreskostnad. Andra uppgifter som du också har rätt att behålla i en utmätning är om du betalar underhåll, kostnad för arbetsresor (SL-kort eller bensinkostnad), sjukdomskostnader och barnomsorg. Dessa uppgifter är inte något som Kronofogden räknar med automatiskt utan du behöver informera dem om det.

Vad kan jag göra om jag har skulder men inte vet hos vem de ligger längre?

Det första steget du kan ta är att spara och öppna all din post inklusive breven i din digitala brevlåda. Vi kan också försöka hjälpa dig att se vart du har dina skulder genom att kontakta de vanligaste inkassoföretagen. Oftast ligger majoriteten av skulderna hos ett fåtal företag.

Även om du inte vet namnet på de du har skulder hos kan det underlätta om du vet vad skulderna gäller. Detta kan till exempel handla om det varit snabblån, obetalda patientavgifter eller obetalda mobilfakturor.

Jag är rädd för att få en betalningsanmärkning, hur påverkar en betalningsanmärkning mig?

Konsekvensen av att få en betalningsanmärkning är bland annat att man inte kan handla på faktura, teckna nya abonnemang, hyra bil, samt att det försvårar chanserna att få ett förstahandskontrakt för en lägenhet. Har du exempelvis redan ett hyreskontrakt och abonnemang så kommer du inte bli av med det så länge du sköter betalningarna.

Betalningsanmärkningen finns kvar i tre år från det datum skulden registrerades. Ett vanligt missförstånd är att det är Kronofogden som delar ut betalningsanmärkningar men det är kreditupplysningsföretag som gör det. Du kan alltså inte vända dig till Kronofogden för frågor om betalningsanmärkningar.

Jag vill ta ett lån för att bli av med mina skulder, vad tycker ni?

Det viktigaste är att det nya lånet förbättrar din ekonomi långsiktigt. Kontakta oss för att få hjälp med en helhetsbedömning av din skuldsituation.

Hur länge behöver jag vänta för att få ett första möte?

Målet är att erbjuda en tid inom fyra veckor men ibland kan väntetiderna vara längre. När det är din tur kommer en rådgivare kontakta dig antingen via brev, e-post, telefon eller sms. Se till att hålla oss uppdaterade om dina kontaktuppgifter.

Kan ni hjälpa till med pengar?

Nej, vi kan inte hjälpa till ekonomiskt. Vi kan till exempel hjälpa med att:

  • se över din ekonomi utifrån dina förutsättningar,
  • lägga upp en budget, hjälpa dig få en helhetsbild över dina skulder
  • och hjälpa till med en skuldsaneringsansökan om det skulle vara aktuellt.

Vad är skuldsanering?

Skuldsanering är till för dig som har svårt att betala tillbaka dina skulder på många år. Det finns olika krav och individuella bedömningar görs vid en ansökan. Vi kan hjälpa dig med ansökan och ge dig råd och stöd före, under och efter processen. Även du som är aktiv, enskild företagare kan ansöka om skuldsanering. Du kan läsa mer om skuldsanering och vad det innebär på Kronofogdens hemsida

Har du frågor eller vill ha hjälp med att skicka en ansökan om skuldsanering så kan du kontakta oss.

Kontakta budget- och skuldrådgivningen

Gör en anmälan till budget- och skuldrådgivningen via vår e-tjänst.

Telefonnummer: 08-530 610 70

Tisdag och onsdag 13.00-15.00.

E-post: skuldradgivning@botkyrka.se

OBS. Budget- och skuldrådgivningen har julstängt tisdagen 27/12.

Relaterade sidor

Senast uppdaterad:

Hitta på sidan