Om du behöver prata med någon

Områdessekreterare – för barn och unga

Vi som jobbar som områdessekreterare finns till för att hjälpa dig som är barn och ung att få en så trygg uppväxt som möjligt. Vi finns ute på skolor, fritidsgårdar och andra platser där barn och unga är på sin fritid, så att du lätt kan nå oss. Om du inte vet vilka vi är, kan du fråga personalen på skolan eller fritidsgården.

Ta gärna kontakt med oss

Vi finns till för dig om du vill ha en vuxen att tala med eller om du bara vill att vi ska lyssna. Det kan gälla vad som helst, smått som stort. Du kanske är orolig för en vän eller dig själv. Många har frågor om socialtjänsten. Du kan kontakta oss på vårat gruppnummer 08-530 610 25 eller genom att ringa kommunens medborgarcenter på 08-530 610 00. Säg att du vill tala med en områdessekreterare.

Du hittar oss också på:

Facebook, Förebyggarenheten Botkyrka kommun

Instagram, Forebyggarna

Föräldrar kan också få stöd

Områdessekreterarna arrangerar aktiviteter och samarbetar med verksamheter för barn och unga. Ibland bjuder vi in föräldrar och andra viktiga vuxna till nätverksträffar och föräldrarådslag för att samtala om hur vi ser på barnens situation. De är också välkomna att höra av sig om de vill veta mer!

Samtalsmottagning för barn, unga och familjer

Vi på samtalsmottagningen finns till för dig då du behöver hjälp med att tala med din förälder och familj om små eller stora problem.

Vi finns till för dig som är under 21 år, föräldrar med barn under 18 och andra viktiga vuxna som finns runt dig och din familj. Vi är en del av socialtjänstens familje- och föräldrastöd.

Vi kan erbjuda olika slags möten då ni kan tala om er familjs situation. Ibland träffar vi bara föräldrar, ibland hela familjer.

VI kan erbjuda möten, då du får möjlighet att samla alla viktiga personer runt dig och din familj.

Du kan kontakta oss på 08-530 623 60. Vi kan erbjuda upp till fem kostnadsfria samtal med våra familjebehandlare. Vid behov använder vi oss av tolk.

Telefonnummer för dig som är ung och behöver prata med någon

BRIS: 116 111
Botkyrkas ungdomsmottagning: 08 530 613 57
Barn- och ungdomspsykiatri: 08 580 07 100
miniMaria Botkyrka (missbruk, droger och alkohol) 08 530 622 96
Stödcentrum för unga brottsutsatta: 08 530 610 50

Det finns många olika föreningar och organisationer som erbjuder råd och stöd på chatt, telefon och mejl. Läs mer på Vårdguiden 1177

Om dina föräldrar inte bor tillsammans

Om dina föräldrar bestämmer sig för att inte längre bo tillsammans förändras mycket för dig. Du kanske känner dig arg och ledsen och har mycket funderingar. Även om dina föräldrar aldrig har bott tillsammans kanske du känner igen frustrationen.

Det är mycket som ska bestämmas när föräldrar bor på olika håll och har ett gemensamt ansvar för dig som barn. Vårdnaden, var du ska bo och hur kontakten med den andra föräldern ska se ut är viktiga frågor för föräldrarna. Det är också viktigt att föräldrarna lyssnar på dig och hur du känner det.

Föräldrar kan få hjälp att komma överens

Det kan vara svårt att komma överens om viktiga frågor rörande barn. Därför finns det möjlighet för föräldrar att söka hjälp för att komma överens om vårdnaden, var du ska bo och hur kontakten med den andre föräldern ska se ut.

Viktigt att du får säga din mening

När det ska fattas beslut som berör dig så är det viktigt att du får säga din mening. Om du och dina föräldrar har samtal med socialtjänsten och familjerätten ska de lyssna på dig. Det kanske inte blir som du vill, men du har alltid rätt att få förklarat för dig varför det blev på ett annat sätt.

Familjerätten har gruppverksamhet för dig som tycker det vore skönt att prata med andra barn som har föräldrar som inte bor ihop.

Träffa andra barn i en liknande situation

I gruppen Skilda världar får du dela med dig av tankar och upplevelser i samband med dina föräldrars separation, till exempel hur det är att ha två hem, hur du klarar förändringar, vad som kan kännas jobbigt men också vad som är positivt med att dina föräldrar inte längre bor tillsammans.

Träffarna är efter skolan. Vi talar tillsammans om din situation. Meningen med träffarna är att du ska få möjlighet att:

• träffa andra barn i en liknande situation
  • tala om hur livet ser ut och hur du känner dig
  • må bättre och känna dig trygg
  • tänka på vad just du behöver

Gruppträffarna inom Skilda världar är för barn från 7 till och med 12 år och som har föräldrar som är separerade eller aldrig har bott tillsammans. Vi träffas i två timmar en gång i veckan, cirka 10 gånger. Vi inleder med ett samtal med barn och föräldrar där ni får mer information om vad träffarna innehåller.

Ny grupp med 8 träffar

Ny grupp med 8 träffar planeras starta höstterminen 2024.

Vårdnadshavare behöver ge sitt godkännande till att barnet deltar i Skilda världar.

Välkommen med din ansökan för ditt barn!

Intresseanmälan

Välkommen att ringa oss: 08-530 617 01