Kommunalt dricksvatten

I kommunen produceras dricksvatten i två olika vattenverk, Norsborgs vattenverk och Tullinge vattenverk. För tillfället är Tullinge vattenverk avstängt och hela kommunen får sitt vatten från Norsborg.

Provtagning av kommunalt dricksvatten

Vattnet tas från Mälaren och passerar flera olika reningssteg innan det pumpas vidare till konsumenterna. Kommunen kontrollerar dricksvattnet i Botkyrka enligt ett fastställt kontrollprogram. Vi tar vattenprov på olika platser i kommunen, i våra anläggningar, på skolor, restauranger och hemma hos kommunens invånare.
Allt kommunalt dricksvatten kommer från Norsborgs vattenverk.

Hårt eller mjukt vatten

Hårdheten på vattnet i Botkyrka är 4-5° dH, vi har alltså mjukt vatten. Det har betydelse för till exempel hur mycket disk- och tvättmedel man ska använda.

Skala för vattnets hårdhet

°dH

Mycket mjukt

Mjukt

Medelhårt

Hårt

20-

Mycket hårt

Kontrollera din vattenförbrukning

Om du tycker att det går åt mycket vatten, läs av din vattenmätare under en period så ser du hur den rör sig. Om du stänger av kranarna och vattenmätaren ändå rör sig, har du en läcka någonstans och måste kontakta rörmokare. En toalett som står och rinner

Problem med kommunalt vatten

Här kan du läsa mer om orsaker till problem med kommunalt VA och vilka lösningar som finns.