Välkommen till Granen

En förskola där språkande och lek, i en trygg och omsorgsfull atmosfär, ger barnen möjlighet att bli sitt bästa jag.

Fakta om förskolan

Område: Norsborg

Avdelningar: 6 st

Barn: ca 120 st

Vår inriktning

På förskolan Granen möter du engagerad personal i en berikande pedagogisk miljö. Här finns mängder av analoga och digitala material att undersöka och låta sig inspireras av, och vår fina gård bjuder in till lekfulla och lärorika äventyr.

Hos oss möts olika kulturer och språk från hela världen. Vi ser att likheter, olikheter och mångfald berikar våra barngrupper.

Varje termin bjuder vi in föräldrar till ”drop-in-fika” i samband med en vernissage där barnen får möjlighet att visa upp saker de skapat på förskolan. Detta brukar vara mycket trevligt och uppskattat av både barn och föräldrar.

Det språkutvecklande arbetet löper som en röd tråd genom olika spännande projekt där barnens tankar och intressen får ta stor plats. Vi deltar i det treåriga forsknings- och utvecklingsprogrammet Språkutvecklande förskola med inriktning mot aktionsforskning och vi har tidigare medverkat i språkutvecklingsprojekt med Södertörns högskola. Vi har också ett nära samarbete med Blåvingens språkförskola som huserar i våra lokaler.

Hitta hit

Förskolan Granen ligger på Sankt Mikaels väg 4, 145 46 Norsborg
Förskolan Granen i Google maps

Jag blev väldigt imponerad av det stora engagemanget för barnen och det språkutvecklande arbetet som bedrivs på förskolan Granen i Botkyrka

Lina Axelson Kihlblom (S), f.d. skolminister

Barnomsorg i Botkyrka

Vi fortsätter att satsa på våra förskolor i kommunen. Satsningen ger barnen en trygg, pedagogisk, kreativ miljö som bidrar till ett livslångt lärande. Detta bidrar till språkutveckling och förberedelse inför skolan. Barnen får också nya vänner och stark gemenskap när de leker tillsammans på förskolan.

Förskolan tillhör Norsborgs centrala förskoleenhet
norsborgscentralaforskoleenhet@botkyrka.se

Mikaela Liedegren
mikaela.liedegren@botkyrka.se

Biträdande rektor
Eva-Lena Kreivi
eva-lena.kreivi@botkyrka.se

Avdelningar

Fjärilen: 0701-82 32 53

Humlan: 0722-40 17 62

Lysmasken: 0701-82 32 54

Myran: 0722-40 83 52

Nyckelpigan: 0701-82 32 58

Trollsländan: 0701-82 32 56

Språkförskolan Blåvingen
Blåvingen är en språkförskola och ligger inrymd i förskolan Granen. Språkförskolan tar emot barn med en diagnostiserad generell språkstörning. För att söka plats krävs ansökan av logoped. Språkstörningen ska inte bero på andra funktionshinder som exempelvis autism eller utvecklingsstörning. På språkförskolan arbetar tre förskollärare och en logoped. Det finns 8 platser.

Blåvingen: 0701-89 63 29

Stödsamordnare för språkförskolan
Johanna Enhörning
johanna.enhorning@botkyrka.se

Logoped språkförskolan
Ludvig Irmalm
ludvig.irmalm@botkyrka.se

Vklass

Vklass är Botkyrkas lärportal för förskolan, grundskolan och gymnasieskolan.