Kvinnliga företagare vässade LinkedIn-förmågorna

01 september 2023

Näringsliv och företag

En snygg, smart och lockande LinkedIn-profil är ett måste för företagare som vill locka kunder, nya medarbetare eller bygga karrirär. I torsdags fick kvinnliga företagare tips och tricks på hur de kan göra det mesta av sin närvaro på plattformen.

En kvinna poserar glatt i inomhusmiljö.

Jessica Olsson var en av deltagarna som fick med sig flera bra insikter från frukostseminariet.

På dagens arbetsmarknad är en stark LinkedIn-profil ett av de starkaste vapnen du kan ha. Det är något som Charlotte Hågård, känd både internationellt som Sveriges LinkedIn-queen, har full koll på.

Under torsdagen höll hon ett frukostseminarium på Hågelby gård som en del av Affärskvinnans nätverk.

– Jag ser för ofta folk som har bilder som inte passar en LinkedIn-profil. Det ska inte vara en personlig profil – utan en professionell profil! Se den som ett digitalt visitkort för dig och ditt företag, säger Hågård.

En kvinna har en presentation för en större grupp kvinnor i inomhusmiljö.

LinkedIn-experten Charlotte Hågård berättade hur en ska tänka när en designar sin profil på LinkedIn.

”Ska skrota det gamla och bygga helt nytt”

En av alla de som var på plats och tog åt sig av lärdomarna var Tullingebon Jessica Olsson som driver måleriföretaget Vals Måleri.

– För mig har LinkedIn varit något för tjänstemän. Jag har min gamla karriär där som tjänsteman så därför har jag inte riktigt listat ut hur jag kan nyttja det. Men efter idag tänker jag göra en helomvandling på LinkedIn och skrota det gamla och bygga helt nytt, säger Jessica.

Hon får medhåll av dramapedagogen Camilla Ekström.

– Jag har själv inte sett värdet av att vara på LinkedIn men inser nu att jag måste jobba mer för det. Efter det här är jag väldigit positiv och inspirererad. Charlotte gav bra exempel och visade på flera bra verktyg. Jag har lite anteckningar jag ska gå över när jag kommer hem!

”Viktigt med kvinnligt nätverkande”

Camilla Ekström har varit på flera av nätverksträffarna tidigare men för Jessica Olsson var det första gången.

– I mitt yrke är det inte så många kvinnor, utan övervägande män. Samtidigt är byggbranschen jättemycket närverkande och jättemycket manligt nätverkande. Därför lockades jag hit - eftersom jag tycker att det är viktigt med kvinnligt nätverkande, säger Jessica.

Tänker du komma fler gånger?

– Ja!

Affärskvinnans nätverk är ett samarbete mellan Botkyrka kommun, Huddinge kommun, företagarna Huddinge, Nyföretagarcentrum Botkyrka Huddinge, och Emma – företagsamma kvinnor i Södertörn.