Handelskedjan Normal till Tumba

07 september 2023

Näringsliv och företag

På torsdagsmorgonen slog den danska handelskedjan upp dörrarna till en ny Normalbutik i Tumba centrum, den 89:e i Sverige. Centrumchefen Maikel Ablahad och kommunstyrelsens ordförande Emanuel Ksiazkiewicz var på plats för att välkomna företaget till Botkyrka.

Från vänster; Emanuel Ksiazkiewicz, kommunstyrelsens ordförande, Terese Bahar, butikschef Normal, Jan Nyberg VD, Normal och Maikel Ablahad, centrumchef, Tumba centrum.

Hundratals nyfikna besökare köade under morgonen för att delta i invigningen av den nya Normalbutiken i Tumba centrum. Butikschefen Terese Bahar som själv bor i Tumba menar att många i området har saknat denna typ av butik i Botkyrka.

– Vi är jätteglada och ser dem som ett perfekt tillskott till vårt centrum och våra besökare. I våras gjorde vi faktiskt en undersökning där många skrev att de önskade sig just en Normalbutik i Tumba och då hade vi redan skrivit avtal med dem, säger Maikel Ablahad, centrumchef.

100 000 personer räcker för oss

På frågan om varför kedjan har valt att etablera sig i just Tumba så säger VD Jan Nyberg att Botkyrkas ca 100 000 invånare är ett bra underlag för att satsa på en ny butik, särskilt om det finns mycket trafik som i Tumba.

Den danskägda handelskedjan har expanderat snabbt i Sverige och planerar för ytterligare 16 butiker före årsskiftet. I skrivande stund har de 656 butiker i Europa och ser ut att ha hittat ett framgångsrikt koncept som bygger på fasta, låga priser - utan erbjudanden och prissänkningar.

Företaget säljer främst vardagliga varor för personlig hygien såsom hårvård, hudvård och smink men även ett stort sortiment av godis, dryck och städprodukter.

Om Tumba centrum

Tumba Centrum ligger i södra delen av Botkyrka, ca 25 km söder om Stockholm. Här finns välkända kedjor, lokala koncept och service som Systembolag, apotek och kommunala verksamheter.