Så pratar du med dina barn om alkohol

Du som förälder gör skillnad. Prata med ditt barn om riskerna med alkohol.

I genomsnitt är man 15 år när man dricker sig berusad för första gången. I Botkyrka har ungefär var sjätte ungdom i gymnasiets år 2 druckit sig berusad senaste månaden.

Alkohol påverkar hjärnans förmåga att bedöma konsekvenser. Särskilt unga riskerar att råka illa ut vid berusning, så som att hamna i bråk, tappa mobilen eller göra något de ångrar. Dessutom kan en ung hjärna i utveckling snabbare bli beroende.

Fem tips för samtalet om alkohol

1. Prata med ditt barn – och lyssna in! Var lugn och undvik förhör. Det gör det lättare att prata. Visa att det är rätt att berätta.
  2. Berätta om din egen oro Om du är orolig berätta varför! Som tonåring mår man bra att höra att ens föräldrar engagerar sig och bryr sig om.
  3. Hjälp till att säga nej Ge ditt barn bra argument. Berätta att det är okej att ha en egen vilja och säga nej, även när alla andra säger ja.
  4. Sätt tydliga gränser Ungdomar förväntar sig att föräldrar sätter gränser. Känns det svårt – fråga andra föräldrar hur de har gjort.
  5. Prata med andra – köp inte ut Prata med äldre syskon, kompisar och andra vuxna – säg att det inte är okej att köpa ut.

MiniMaria i Botkyrka kommun
Råd och stöd till dig som oroar dig för att ditt barn använder alkohol eller droger.
botkyrka.se/minimaria

Maria ungdom (för akuta fall)

Alkohollinjen
Gratis råd och stöd till dig som funderar över dina alkoholvanor.
alkoholhjalpen.se

Tre myter om alkohol

”Mitt barn får bättre alkoholvanor om jag bjuder på alkohol hemma.”

Nej, forskning visar att unga som blir bjudna på alkohol hemma också dricker mer utanför hemmet. De lär sig inte att kontrollera sina alkoholvanor – de lär sig istället att dricka.

”Om jag köper ut har jag bättre koll på vad mitt barn dricker.”

Nej, du kan inte kontrollera mängden ditt barn dricker genom att köpa ut. Du ger snarare en signal att det är okej att dricka. Dessutom är det olagligt att köpa alkohol till minderåriga.

”Jag köper ut, annars går mitt barn till en okänd.”

Nej, de flesta minderåriga skulle avstå från att skaffa alkohol om de inte fick alkohol genom någon de känner. Ditt nej gör alltså skillnad.

Mer information

Här hittar du mer information till dig som är orolig att ditt barn använder droger.