-
Försenade fakturor
Många hör av sig till oss och har inte fått månadens faktura. Vi jobbar med att lösa problemet. Saknar du din faktura kan du höra av dig till medborgarcenter via mejl medborgarcenter@botkyrka.se eller på telefon 08-530 610 00 så hjälper vi dig att få den information du behöver för att betala fakturan. Mer information.
Bakgrundskontroll vid nyrekryteringar

Botkyrka kommun genomför ett pilotprojekt för bakgrundskontroller fram till och med 31 december 2025. Syftet med en bakgrundskontroll är att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen för att kunna bedöma kandidatens lämplighet för en tilltänkt tjänst.
Bakgrundskontrollerna omfattar tjänster som annonseras ut från den 5 juli 2023.
Bakgrundskontrollerna genomförs vid nyanställningar och av VFU-studenter och praktikanter inom socialförvaltningen, utbildningsförvaltningen och kultur- och fritidsförvaltningen. Dessa förvaltningar har tjänster av särskilt känslig karaktär inom sina verksamheter sett till medarbetarnas nära arbete till kommunens barn och ungdomar.
Vid en nyrekrytering genomförs bakgrundskontrollen av de kandidater som är aktuella i slutfasen av en rekrytering. Information om bakgrundskontroller lämnas i rekryteringsannonsen men även under intervjutillfället.
En utökad bakgrundskontroll genomförs vid nyrekrytering av chefsbefattningar med finansiellt ansvar i pilotprojektets berörda förvaltningar då dessa tjänster bedöms som skyddsvärda och/eller ger tillgång till känslig information.
Pilotprojektet kommer att utvärderas och ses över för en eventuell vidareutveckling av arbetet med bakgrundskontroller. Parallellt följer vi den nationella utredningen och det föreslagna beslutet om bakgrundskontroller för att säkerställa att vårt arbete är i linje med kommande riktlinjer och lagstiftning.
Varför utför kommunen bakgrundskontroller?
Arbetet med bakgrundskontroller är ett led i Botkyrka kommuns trygghets- och säkerhetsarbete. Syftet är att bidra till en rättvis, trygg och kvalitetssäkrad rekryteringsprocess.
Bakgrundskontrollen är också ett verktyg vid bedömningen av en kandidats lämplighet för en viss tjänst i kommunens verksamheter. Bakgrundskontroller av nyanställda medför en ökad trygghet och säkerhet i kommunens verksamheter och stärker både medarbetarnas och kommuninvånarnas skydd.
Vad innebär en bakgrundskontroll?
Vid en bakgrundskontroll hämtar Botkyrka kommun in information från offentliga handlingar hos allmänna domstolar och förvaltningsdomstolar, så som laga kraftvunna domar samt aktuella åtal. Den utökade bakgrundskontrollen som genomförs vid nyrekrytering av chefsbefattningar innehåller även en kreditupplysning.
Krävs samtycke?
Den rekryterande chefen ansvarar för att inhämta ett formellt muntligt samtycke innan en bakgrundskontroll genomförs.
Befattningsanalyser för bakgrundskontroll
Nedan hittar du befattningsanalyser för bakgrundskontroll.
Befattningsanalys för kultur- och fritidsförvaltningen Excel, 24.8 kB.
Befattningsanalys för socialförvaltningen Excel, 21.1 kB.
Befattningsanalys för utbildningsförvaltningen Excel, 26.9 kB.
Svar på fler frågor:
Syftet med bakgrundskontroller är att rekrytera rätt person till rätt tjänst, inte att exkludera personer från att söka tjänster i Botkyrka kommun. Att en person tidigare dömts för brott innebär inte nödvändigtvis att denne inte kan erbjudas anställning, men ibland kan det vara avgörande för rekryteringen. Bedömningen görs utifrån lagöverträdelsens relevans sett till den annonserade tjänsten och arbetsuppgifterna.
Är en person dömd sedan tidigare kommer gallringstiden för aktuell påföljd att ses över och ligga till grund för bedömningen som görs. Det innebär att en brottspåföljd som ligger långt bak i tiden där gallringstiden för brottet löpt ut sannolikt inte kommer tas med i bedömningen.
Bakgrundskontrollen genomförs i ett första skede av en administratör på den förvaltning i kommunen som annonserat ut tjänsten. Vid en träff överlämnas ärendet till en huvudadministratör i kommunen som tar vid och hanterar ärendet vidare.
Endast huvudadministratören kan se vad träffen gäller. Den administratör som genomfört bakgrundskontrollen kan enbart se att det finns en träff men inte vad den innefattar.
Huvudadministratören sammanställer därefter den information som har betydelse för rekryteringen och förmedlar den till förvaltningen.
En bakgrundskontroll som innefattar kreditupplysning och uppgifter om en kandidats ekonomiska förhållanden genomförs endast vid tillsättning av chefsbefattningar med finansiellt ansvar i kommunen.
Den ekonomiska bilden har betydelse vid tillsättning av en chefsbefattning, det är dock en helhetsbedömning som ligger till grund för ett beslut i en rekryteringsprocess.
Senast uppdaterad:
Kul att vi kunde vara till din hjälp. Skriv gärna några rader till oss och berätta vad du tyckte var bra.
Vad kan bli bättre på den här sidan? Lämna gärna ett förslag. Du kan göra det anonymt men vill du ha svar behöver du ange din e-postadress.