Translate

Telefon

Kontakt

Öppna mobilmenyn

Betalning av påminnelser på fakturor

Under större delen av 2023 hade kommunen problem med utskick av fakturor vilket har drabbat medborgare och kunder. Det är därför inte säkert att du har fått alla fakturor eller påminnelser från Botkyrka kommun som du borde ha fått.

Du kommer någon gång under perioden januari och februari 2024 att få påminnelser på dina obetalda fakturor. Vi har ändrat i betalningsvillkoren för dessa fakturor.

För fakturor med förfallodatum under 2023 gäller:

  • På påminnelsen står att betalningstiden är 10 dagar, men vi förlänger den till
    30 dagar.
  • Ingen påminnelseavgift.
  • Ingen dröjsmålsränta.
  • Ingen avgift för avbetalningsavier.
  • Om påminnelsen inte betalas inom angiven tid skickas ett inkassokrav. Avgiften är då 180 kronor.

För fakturor med förfallodatum från januari 2024 gäller:

  • På påminnelsen står att betalningstiden är 10 dagar, men vi förlänger den till
    30 dagar.
  • I nuläget ingen påminnelseavgift.
  • Dröjsmålsränta enligt räntelagen.
  • I nuläget ingen avgift för upplägg av avbetalningsplaner.
  • I nuläget ingen avgift för avbetalningsavier.
  • Om påminnelsen inte betalas inom angiven tid skickas ett inkassokrav. Avgiften är då 180 kronor.

Alla påminnelser, krav och inkasso hanteras av vår nya leverantör Visma Financial Solutions. Påminnelsen ser därför annorlunda ut än tidigare. Alla betalningar ska gå till Visma Financial Solutions. Bankgiro och referens/OCR-nummer framgår av påminnelsefakturan.

Kontaktinformation

Alla frågor om påminnelser, inkasso och avbetalningsplaner besvaras av Visma Financial Solutions på

Vismas kundtjänst har öppet helgfria dagar 7:00–19:00. Dag före röd dag stänger Visma klockan 13:00.

För frågor om innehållet på fakturan kontakta den förvaltning som ställt ut fakturan, telefonnummer och mejladress framgår av fakturan. Vill du ha en fakturakopia kan du kontakta Medborgarcenter telefonnummer 08-530 610 00, mejladress medborgarcenter@botkyrka.se.

Vi beklagar problemen med fakturorna

Botkyrka kommun beklagar att utskicken av fakturorna inte har fungerat som de ska. Problemen uppstod när kommunen införde ett nytt ekonomisystem i början av året. Trots förberedelse fungerade inte ekonomisystemet tillsammans med befintliga betalningssystem som förväntat. Problemen är åtgärdade och utskicken av fakturor fungerar nu enligt normala rutiner.

Senast uppdaterad:

Senast uppdaterad: