Grundskola

Här hittar du allt om grundskolorna i Botkyrka kommun.

Elever i slöjdsal.

Hitta grundskola och ansök

Om grundskolan

• Terminer och lov

Läsårstider i grundskola, anpassad grundskola, gymnasieskola och anpassad gymnasieskola.

• Positiva resultat i Botkyrkas skolor

De senaste årens satsningar på skolan ger kvittens på stabilt positiva resultat. Det arbetet fortsätter tillsammans med våra fantastiska elever som är vår stolthet och framtid.

• Skolskjuts

Skolskjuts är samlingsnamnet för olika typer av transporter till och från skolan. Det kan vara skolbuss, särskild transport för funktionshindrade, taxi eller SL-kort för att åka i den ordinarie kollektivtrafiken.

• Pedagogiska grepp

I Botkyrka satsar vi på pedagogiska grepp och digitala element i alla skolformer. Vissa helt unika för Botkyrka, som till exempel "Läsa äger" och "Levla läsning" i grundskolan. Den röda tråden är språkets betydelse oavsett bakgrund.

• Skolmåltiden

Om maten i förskola och skola. Kostpolicy. Matsedeln på nätet och som app.

• Modersmålsundervisning

Alla barn som har ett annat modersmål än svenska hemma eller tillhör någon av de nationella minoriteterna kan ha rätt till modersmålsundervisning.

• Naturskolan

Naturskolan består av två verksamheter: Fältbussen och Naturpedagogiskt Centrum.

• Klagomål och synpunkter på skolan eller förskolan

Om du som elev eller förälder/vårdnadshavare har synpunkter på förskolan eller skolan kan du lämna ett klagomål.

Fritidshem

• Om fritidshem

Efter skolan och på loven kan ditt barn gå på fritidshem. Det är frivilligt och ett komplement till skolan där barnen kan leka och delta i olika pedagogiska fritidsaktiviteter.

• Avgifter för förskola och fritidshem

Så här räknar vi ut avgiften. Maxtaxa och syskonrabatt. Hur du lämnar uppgifter om inkomst.

• Avgiftskontroll

Se till att anmäla rätt inkomst till oss. Vi kontrollerar varje år att du har betalat rätt avgift till förskola och fritidshem.

Trygghet

• Trygghet och studiero

Här kan du läsa mer om trygghet i förskolan, skolan och gymnasiet. Här hittar du också våra riktlinjer.

• Likabehandlingsarbete

Alla förskolor och skolor är skyldiga att arbeta för allas lika rättigheter och mot diskriminering och kränkande behandling.

• Olycksfallsförsäkring

Barn och elever i kommunens förskolor och skolor omfattas av en olycksfallsförsäkring.

Elevhälsa och stöd

• Elevhälsan

Alla elever i grund- och gymnasieskolan erbjuds kostnadsfri elevälsa.

• Skolsköterska och skolläkare

Skolsköterska och skolläkare ingår i elevhälsans medicinska insatser. De ska i första hand arbeta hälsofrämjande och förebyggande genom att stötta eleverna till en god hälsa.

• Anpassningar och särskilt stöd

Skolor har ansvaret att erbjuda extra anpassningar och särskilt stöd till elever som har behov av det.

• Hit kan du vända dig

Här får du, dina föräldrar och andra veta vart ni kan vända er om du mår dåligt i skolan och behöver hjälp.

E-tjänst för skolansökan

Vklass

Vklass är Botkyrkas lärportal för förskolan, grundskolan och gymnasieskolan. Som vårdnadshavare kan du följa ditt barns skolgång.

Specialskola

Specialskolan är en egen skolform som drivs i statlig regi av Specialpedagogiska skolmyndigheten. Specialskolan består av förskoleklass till årskurs 10 och är till för elever:

• som är döva eller har hörselnedsättning samt har kombinerad syn- och hörselnedsättning,
  • med synnedsättning och ytterligare funktionsnedsättningar,
  • med grav språkstörning,
  • med medfödd dövblindhet och
  • som är döva eller har hörselnedsättning i kombination med intellektuell funktionsnedsättning

Specialskolorna finns i Umeå, Härnösand, Stockholm, Örebro, Vänersborg och Lund.

Mer information.