ABC, 13-19 år

Att vara förälder till en tonåring kan vara både spännande och utmanande. Innehållet i ABC-tonår utgår från kunskap om föräldraskap, aktuell forskning och FN:s barnkonvention. Innehållet bygger också på vad föräldrar själva önskar lära sig mer om och vad tonåringar tycker att föräldrar behöver veta.

Syftet med ABC-tonår är att stärka relationen mellan vuxen och tonåring och bidra till tonåringens välmående. Föräldrar är fortfarande de viktigaste personerna i tonåringens liv.

Gruppträffarna leds av utbildade gruppledare och träffarna är 2,5 timme. Varje grupp har 10–15 deltagare. Se filmen nedan för att få veta mer om ABC 13-19.

Träffar våren 2024:

Doktorsvillan

Adress: Doktorsvägen 2, Tumba

Datum: 9/4, 23/4, 7/5, 21/5

Tid: 18.00-20.30

Anmälan

Om det inte finns några föräldraträffar att anmäla sig till, eller om grupperna redan är fulltecknade kan du göra en intresseanmälan till kommande grupper.

Innehåll:

Träff 1 – Vara tillsammans

• Att vara tonårsförälder
  • Hitta sätt att ha tid ihop med din tonåring

Träff 2 – Bra samtal

• Lyssna och bekräfta din tonåring
  • Kommunicera på ett lugnt sätt

Träff 3 – Välja en lugn väg

• Må bra som förälder och minska stress
  • Hantera besvärliga situationer på ett lugnt sätt

Träff 4 – Hantera problem

• Att stå kvar som förälder även då du ställs inför utmanande situationer