Gymnasieskolor i Botkyrka

I Botkyrka finns fyra kommunala och två fristående gymnasieskolor.

Skyttbrinks gymnasium

En liten, personlig skola med trygghet och studiero. Du kan få jobb direkt efter ett yrkesprogram eller studera vidare på högskolan. Här finns bland annat bygg och anläggning, fordon samt introduktionsprogram.

S:t Botvids gymnasium

En lugn och trygg studiemiljö med kunniga lärare. Du kan använda dina språkkunskaper i undervisningen. Erbjuder ekonomi, estetiskt, naturvetenskap, försäljning och service, barn och fritid, vård och omsorg samt samhällsvetenskap. Inom det estetiska programmet kan du välja inriktning nycirkus i samarbete med Cirkus cirkör. Här finns också flera introduktionsprogram.

S:t Botvids anpassade gymnasieskola

En individuellt utformad gymnasieutbildning som passar dina behov och intressen. Flera spännande utbildningar, både nationella och individuella program. Utbildningen är 4-årig.

Tullinge gymnasium

Här kan du förbereda dig för studier på högskola och universitet om du läser ekonomi, naturvetenskap, samhällsvetenskap eller teknik. Om du vill jobba direkt kan du läsa vård och omsorg.

Tumba gymnasium

Här studerar cirka 1300 elever från 30 kommuner allt från musik till beteendevetenskap, finansekonomi, språk, e-sport och naturvetenskap. Här finns både yrkesprogram, högskoleförberedande program och flera spetsutbildningar med intag från hela Sverige. Vi har även flera idrottsinriktningar med möjlighet att kombinera idrott med studier.

Fristående gymnasieskolor

Södertörns Gymnasium

Vi erbjuder en undervisning med hög kvalitet i små klasser. För att åstadkomma det satsar vi mycket på att ge varje elev en trygg och stimulerande studiemiljö. Vi ställer krav på eleverna – men också på oss själva. Hos oss finns både unga lärare med nya undervisningsidéer och äldre lärare med lång erfarenhet. Skolan har naturvetenskapsprogrammet och samhällsvetenskapsprogrammet.

Min Skola Norsborg (anpassad gymnasieskola)

Min Skola Norsborg ligger i Gamla Norsborg, söder om Stockholm. Lokalerna är inrymda i ett sekelskifteshus med en underbar tallskog och sjöarna Aspen, Bornsjön och Mälaren som grannar. Vi tycker det är viktigt att innemiljö och utemiljö är trivsamma, då stor del av allas vardag tillbringas på skolans område. Min Skola Norsborg erbjuder det nationella programmet Skog, mark och djur om 2500 poäng, med fokus på hästkunskap och sällskapsdjur. Vi erbjuder även Individuella programmet.

Öppet hus

Här finns datum och tider för skolornas öppna hus.

Välj gymnasieskola

Gymnasieskolor på webbkartan

Här kan du se Botkyrkas gymnasieskolor på vår webbkarta. Du kan zooma in och ut på kartan. Klicka på en ikon i kartan för mer information om skolan.