Välkommen till Vinterskogen

Välkommen till Vinterskogen, en nybyggd förskola i Vårsta. Vinterskogens gård erbjuder rika möjligheter till lek, rörelse och utforskande och precis utanför förskolan sträcker sig Vinterskogens naturreservat.

Fakta om förskolan

Område: Vårsta

Avdelningar: 6 st

Barn: ca 125 st

Vår inriktning

Förskolan, som öppnade i augusti 2023, ersätter Trollets förskola. Vinterskogen ligger i en byggnad i två plan, med en gård som erbjuder olika aktiviteter. Den närliggande skogen utnyttjas regelbundet som en plats där undervisning erbjuds.

Här möts barnen av professionella och engagerade pedagoger som arbetar aktivt med att ge varje barn en trygg och givande dag med stimulerande lärmiljöer. Vinterskogen får för närvarande sin mat från en närbelägen skola men kommer från 2024 ha ett eget kök med mat lagad från grunden.

I Vinterskogen har vi barns språkutveckling som prioriterat område. Vi arbetar för att alla barn ska tillägna sig ett rikt språk, detta sker i lekfulla sammanhang genom goda pedagogiska relationer.

Förskolan Vinterskogen ligger på Brotorpsvägen 6, 147 71 Grödinge
Förskolan Vinterskogen i Google maps

Delaktighet och lärande hos våra barn för en hållbar framtid

Tumba södra förskoleenhets vision

Barnomsorg i Botkyrka

Vi fortsätter att satsa på våra förskolor i kommunen. Satsningen ger barnen en trygg, pedagogisk, kreativ miljö som bidrar till ett livslångt lärande. Detta bidrar till språkutveckling och förberedelse inför skolan. Barnen får också nya vänner och stark gemenskap när de leker tillsammans på förskolan.

Förskolan tillhör Tumba södra förskoleenhet.
tumbasodraforskoleenhet@botkyrka.se

Ann-Charlotte Carlsson
anne-charlotte.carlsson@botkyrka.se

Bitädande rektor
Ingela Nygren
ingela.nygren@botkyrka.se

Avdelningar

Avdelning Tallen: 073-037 04 75

Avdelning Lönnen: 070-182 32 79

Avdelning Kastanjen: 073-030 98 04

Avdelning Linden: 072-531 55 30

Avdelning Asken: 073-031 86 68

Avdelning Lärken: telefonnummer ej klart

Vklass

Vklass är Botkyrkas lärportal för förskolan, grundskolan och gymnasieskolan.