Personlig assistans
Att få personlig assistans innebär att få hjälp med grundläggande saker som till exempel att äta, förflytta sig eller att kommunicera med andra. Hjälpen får du av en eller några få personer som du själv är med och väljer ut.
En personlig assistent stödjer dig att leva ett så självständigt liv som möjligt. Hen ska underlätta för dig att göra saker själv, och hjälpa dig i de situationer när det inte är möjligt.
Du kan få personlig assistans om du är
- under 65 år
- har en omfattande och varaktig funktionsnedsättning
- behöver hjälp att sköta grundläggande behov som att äta, förflytta sig, sköta personlig hygien, och/eller kommunicera med andra.
Du som inte har så stora behov att du kan få personlig assistans, men ändå behöver hjälp i din vardag, kan få stöd liknande personlig assistans genom hemtjänsten.
E-tjänsten Medborgartjänst kan du använda både när du ansöker om omsorg och efter att du blivit beviljad stöd. Om du vill kan du ge samtycke till en närstående att få tillgång till e-tjänsten. Här hittar du en vägledning till hur Medborgartjänst fungerar.
Du kan också beställa blanketten och få hjälp att ansöka genom medborgarcenter på telefon 08-530 610 00.
Om du behöver hjälp av personlig assistans mer än 20 timmar per vecka ska du först vända dig till Försäkringskassan.
Ekonomiskt stöd för merkostnad vid sjukdom
Information gällande ansökan om merkostnader enligt 9 § 2 LSS
Enligt 9 § 2 LSS har kommunen skyldighet att ge biträde av personlig assistent eller ekonomiskt stöd till skäliga kostnader för sådan assistans, till den del som behovet av stöd inte täcks av beviljade assistanstimmar. Kommunens ansvar inträder bland annat vid tillfälliga utökningar av insatsen, till exempel när den ordinarie personliga assistenten är sjuk.
Ansökan och fullmakt
Den assistansberättigade måste ansöka om ersättning för merkostnader enligt 9 § 2 LSS, hos kommunen.
Genom fullmakt kan den assistansberättigade uppdra åt någon annan, till exempel anställd hos assistansanordnaren att ansöka och få ersättning utbetald från kommunen.
Ansökan
Ansökan ska göras för varje tillfälle den ordinarie personlige assistenten är sjuk.
I en inkommen ansökan ska det framgå följande:
- Vem ansökan avser
- Ansökt belopp
- Period ansökan avser
- Underskrift av behörig
- Uppgift om storlek på den sjuke assistentens ordinarie lön, ob och jourersättning, exempelvis lönespecifikation.
- Uppgift om karensavdrag och antal sjuklönetimmar som ska ersättas
- Uppgift om storlek på semesterersättning i procent
- Uppgift om storlek på sociala avgifter i procent
- Uppgift om storlek på övriga avtalsbundna kostnader i procent
Förutom beräkningsunderlaget ska följande uppgifter lämnas:
- Den sjuke assistentens tidsredovisning som är styrkt av assistansberättigad/kunden
- Den sjuke assistentens ordinarie schema
- Vikariens tidsredovisning som är styrkt av assistansberättigad/kunden
- Redovisning för den sjuke assistentens sjukperiod och vilka vikarier som ersatt dennes ordinarie arbetspass
- Läkarintyg om den sjuke assistentens sjukperiod överstiger 7 dagar
Kommunen kan komma att begära ytterligare uppgifter om det behövs för att beslut i ärendet ska kunna fattas.
Ansökan och alla övriga handlingar skickas till:
Botkyrka kommun
Vård- och omsorgsförvaltningen
Myndighet
147 85 Tumba
Observera att preskriptionstiden är tre år efter första dagen på sjukdomstillfället, Dom mål nr 5881-18 Kammarrätten i Göteborg. Beroende på när ansökan inkommer efter dessa tre år kan dagar eller hela ansökan avslås.
Handläggning
När Botkyrka kommun har mottagit ansökan kommer den att hanteras skyndsamt.
Beslut
Bifall
Vid bifall på ansökan skickar assistansföretaget e-faktura eller pappersfaktura.
Pappersfaktura skickas till:
Botkyrka kommun
Fack 760280
R 067
106 37 Stockholm
Ange referensnummer 92200010 och det objekt nr som framgår i beslutet.
E- faktura skickas till:
Botkyrka kommuns PEPPOL-ID är 0007:2120002882.
De format som Botkyrka kommun kan ta emot i PEEPOL nätverket är både PEPPOL-fakturan (PEPPOL BIS Billing 3) och Svefaktura.
Ni kan också skicka till vår VAN-tjänst med andra kommunikationssätt. Botkyrka kommun tar emot e-faktura i samma format som ovan också via inexchange som vår VAN-tjänst. Vårt parts-id är då GLN 7381036800004.
Kontakta oss via e-post för frågor kring anslutning om det skulle vara aktuellt: lev.faktura@botkyrka.se
Vid avslag
Vid avslag har du rätt att överklaga beslutet. Information om hur du går tillväga för att överklaga får du i samband med beslut.
Ansök om personlig assistans
Senast uppdaterad:
Kul att vi kunde vara till din hjälp. Skriv gärna några rader till oss och berätta vad du tyckte var bra.
Vad kan bli bättre på den här sidan? Lämna gärna ett förslag. Du kan göra det anonymt men vill du ha svar behöver du ange din e-postadress.