Träffar för föräldrar och andra viktiga vuxna

Vi erbjuder generella föreläsningar och föräldrastödsprogram för alla Botkyrkas medborgare som har barn, det vill säga både föräldrar och närstående. Du behöver inte ha några svårigheter i ditt föräldraskap för att delta.

Om träffarna

På föräldraträffarna får du ta del av forskningsbaserade tips och råd om hur du kan stärka relationen mellan dig och ditt barn och undvika onödiga bråk och få vardagen att fungera smidigare.

• ABC 0-2 år

ABC 0-2 år vänder sig till alla föräldrar som har barn mellan 0-2 år. I ABC 0-2 år får du som förälder träffa andra föräldrar och ta del av forskning om föräldraskap. Föräldraträffarna handlar om familjeliv och hur du kan stödja ditt barns utveckling och hantera utmaningar som förälder.

• ABC, 3-12 år

ABC är gruppträffar för föräldrar eller annan viktig vuxen. Träffarna leds av utbildade gruppledare och vi träffas vid fyra tillfällen. Träffarna handlar om hur vi kan stärka relationerna i familjen och förebygga stress och konflikter i vardagssituationer.

• ABC, 13-19 år

Att vara förälder till en tonåring kan vara både spännande och utmanande. Innehållet i ABC-tonår utgår från kunskap om föräldraskap, aktuell forskning och FN:s barnkonvention. Innehållet bygger också på vad föräldrar själva önskar lära sig mer om och vad tonåringar tycker att föräldrar behöver veta.

• Komet, 3-11 år

Komet är ett föräldrastödsprogram för föräldrar till barn och ungdomar där det är bråk och konflikter hemma. Komet syftar till att förbättra familjerelationer.

• Komet, 12-18 år

Föräldrautbildningsprogram som riktar sig till dig som vill minska tjat och konflikter i hemmet och få en bättre relation med din ungdom.

• Föräldraskap i Sverige, 0-18 år

Föräldraskap i Sverige är ett samhällsorienterande grupprogram som består av fem gruppträffar, 2,5 timmar långa, för utrikesfödda föräldrar med barn 0-18 år.

• Förälder på avstånd, 0-21 år

Träffar för dig som är förälder och har ditt barn placerat på HVB-hem, institution eller familjehem. Syftet med träffarna är att man som förälder får möjlighet att träffa andra i samma situation och stärka sin föräldraroll även när barnet är placerat.

• Intresseanmälan

Om det inte finns några föräldraträffar att anmäla sig till, eller om grupperna redan är fulltecknade kan du göra en intresseanmälan till kommande grupper.

Pappa som bär sin son på ryggen. Båda skrattar, utomhus, skog, höst.

Vi erbjuder föreläsningar och föräldrastödsprogram för alla Botkyrkas medborgare som har barn.

Digitala grupper

Alla våra träffar är fysiska och sker i olika lokaler runt om i kommunen. Om du hellre skulle vilja delta vid en digital träff kan du göra en intresseanmälan.