Om gymnasieskolan

• Gymnasievalet 2024

Här hittar du en guide om hur valet går till och information som hjälper dig i processen.

• Gymnasieskolor i Botkyrka

I Botkyrka finns fyra kommunala och två fristående gymnasieskolor.

• Mottagande av nyanlända elever

Nyanlända i åldrarna 6–19 år ska vägledas till skola via Språkcentrum.

• Terminer och lov

Läsårstider i grundskola, anpassad grundskola, gymnasieskola och anpassad gymnasieskola.

• Skolmåltiden

Om maten i förskola och skola. Kostpolicy. Matsedeln på nätet och som app.

• Introduktionsprogram

Introduktionsprogram passar dig som saknar betyg för att komma in på gymnasiet. Det finns flera möjligheter för dig!

• Boende och resor

Elevresor, skolskjuts, inackorderingstillägg, bidrag för resor till annan studieort, utlandsstudier

• Trygghet och studiero

Här kan du läsa mer om trygghet i förskolan, skolan och gymnasiet. Här hittar du också våra riktlinjer.

• Anpassad gymnasieskola

Anpassad gymnasieskolan är en fyraårig, avgiftsfri och är en utbildning som inte är obligatorisk. I Botkyrka finns en kommunal och en fristående anpassad gymnasieskolan.

• Klagomål och synpunkter

Om du som elev eller förälder/vårdnadshavare har synpunkter på förskolan eller skolan kan du lämna ett klagomål.

• Olycksfallsförsäkring

Barn och elever i kommunens förskolor och skolor omfattas av en olycksfallsförsäkring.

• För rektorer och huvudmän

Elevresor, skolskjuts, inackorderingstilläg, bidrag för resor till annan studieort, utlandsstudier