Måltider i skola och förskola

Förskolebarn tar för sig mat

Varje dag tillagas och serveras ca 18 000 luncher på kommunens förskolor och skolor. Från och med vårterminen 2022 erbjuder alla grundskolor även gratis frukost till eleverna.

Måltidsverksamheten har en gemensam lunchmeny men varje förskola och skola kan välja att servera andra maträtter utifrån huvudingrediensen exempelvis fisk, fågel eller färs. Menyn har tagits fram enligt kommunens kostpolicy för att säkerställa att alla matgäster ska få måltider som är vällagade, näringsriktiga och goda. Vad som serveras kan du se på Skolmaten.se.

Ditt barn kan få specialkost eller anpassad måltid av medicinska, etiska eller religiösa skäl. Prata med personalen på förskolan eller skolan.

Inom måltidsverksamheten arbetar vi för att köpa livsmedel som är bra för planeten och hälsan samt för att minska matsvinnet.

Botkyrka ansöker om och tar emot mjölkstöd från Jordbruksverket.

Frukost på skolan

För att orka med skolan är det viktigt att äta frukost. Från och med vårterminen 2022 kan eleverna på de kommunala grundskolorna äta gratis frukost på skolan. Frukosten serveras i skolrestaurangen innan lektionerna börjar.

Kostpolicy

Några riktlinjer vi strävar att efterleva är följande.

• Maten ska tillagas så nära inpå serveringstillfället som möjligt.
  • Vi ska successivt öka andelen ekologiska och rättvisemärkta livsmedel ur såväl miljö- som etiska aspekter.
  • Måltidsmiljön ska präglas av ett bra bemötande och god service så att alla matgäster trivs och tycker det är trevligt att äta.
  • Lunchen i förskolan ska bestå av en huvudrätt, minst tre sorters grönsaker, bröd, smörgåsfett, lättmjölk alternativt mellanmjölk och vatten.
  • Lunchen i grundskolan ska bestå av två huvudrätter per dag, varav en vegetarisk. Till lunchen i skolan serveras även grönsaksbuffé, bröd, smörgåsfett, lättmjölk alternativt mellanmjölk och vatten.
  • Söta produkter som kräm, saft, nyponsoppa och chokladdryck ska undvikas. Godis, snacks och läsk ska inte serveras till förskolebarn eller grundskoleelever.

Har du några tips, idéer eller andra synpunkter på hur måltiderna kan bli bättre? Tveka då inte att höra av dig till oss, be om att få prata med utbildningsförvaltningens koststrateg.

Matsedeln som app

Appen Skolmaten går att ladda ner kostnadsfritt för iPhone eller androidtelefoner. Alla kommunala grundskolor och gymnasieskolor i Botkyrka kommun har valt att ansluta sig.

Även många fristående förskolor och skolor är anslutna till Skolmaten. Hittar du inte din förskola och skola i listan, kontakta verksamheten direkt.

EU-flaggan

Skolmjölken vi serverar finansieras delvis av Europeiska garantifonden för jordbruket.