Sama: ”Jag ser det som ett viktigt uppdrag för alla”

14 mars 2022

Stöd, omsorg och familj

Sama Alhassani, i utomhusmiljö.

Sama Alhassani, 18 år från Alby.

Sama Alhassani från Alby är en av många ungdomar i Botkyrka som har valt att vaccinera sig mot covid-19. Som aktiv i Botkyrka ungdomsfullmäktige vill hon vara med och påverka samhället och uppmana andra ungdomar i kommunen att säga ja till vaccinet.

– Jag tycker att det är viktigt att skydda sig själv, men också att vi genom vaccinering får flockimmunitet. Jag ser det som ett viktigt uppdrag för alla oss som kan göra det – att faktiskt göra det!

Vad vill du säga till dem som inte har vaccinerat sig ännu?

– Varför tveka? Jag tycker att de eventuella biverkningar man kan få från vaccinet, som ont i armen, är ett litet pris jämför med att inte få corona. Det var ett självklart val för mig och mina kompisar. Sök upp tiderna för drop-in bussarna, det tar max tio minuter att vaccinera sig! Gör det bara. Ta vaccinet för att skydda dig själv, familj och vänner men speciellt de som inte kan vaccinera sig. Det är bevisat att vaccinet hjälper.

Hur har du blivit påverkad under pandemin?

– Mina föräldrar blev sjuka i covid, då fick hela familjen stanna hemma. De hade hunnit ta sin första dos innan de blev sjuka. Vi hade dock tur, de är helt friska nu. Sen har såklart situationen i skolan påverkat mig. När jag började gymnasiet 2019 hade jag inte tänkt mig att det var så här mitt gymnasieliv skulle se ut, med skola på distans. Jag är glad att saker håller på att gå tillbaka nu, men rädslan för att man slutar tänka på faran med viruset finns ändå. Restriktionerna är borta men jag tycker jag ändå att det är viktigt att fortsätta stanna hemma om man är sjuk. Det kan komma en ny virusvariant, men jag hoppas verkligen att det inte blir så!

Andra har även läst