Välkommen till Falkbergsskolan

Vår ambition är att ge förutsättningar för den absolut bästa kunskapsutvecklingen för alla elever. Vi arbetar för att våra elever ska nå så långt som möjligt och ständigt utmanas för att bli ännu bättre.

Öppet hus

Besök oss på öppet hus! Ta chansen att träffa lärare, skolledning och bekanta dig med oss inför att du ska välja skola för ditt barn.

Fakta om skolan

Område: Tullinge

Årskurs: 6-9

Elever: 450 st

Falkbergsskolan i siffror 2022
År Lärare med pedagogisk högskoleexamen Lärare med specialpedagogisk högskoleexamen Jag trivs i skolan Jag känner mig trygg i skolan
2023 94 Uppgift saknas 87 84
2022 92 Uppgift saknas 96 96

Tillgängligt på skolan

• Bibliotek
  • Kurator
  • Idrottshall
  • Fritidshem F-3

Vår inriktning

Vi ska vara den bästa skolan för alla våra elever, en modern skola i tiden, där högsta prioritet är elevernas utbildning. På Falkbergsskolan har alla elever en egen dator och vår ambition är att ligga i framkant vad gäller pedagogisk utveckling och digitalt lärande. Därför har vi ett ständigt pågående pedagogiskt utvecklingsarbete som vilar på forskning och beprövad erfarenhet.

Våra lärare arbetar i arbetslag och tack vare deras gedigna ämneskunskaper och att undervisning kopplas till aktuella händelser i vår omvärld blir inlärningen både intressant och varierad. Hos oss är skolan en lärande plats för alla och våra elever ska vara redo att möta framtiden.

På vår skola ska alla elever känna trygghet, tillhörighet och tillit. Vi vet att goda relationer mellan elever och vuxna skapar den trygghet som behövs för att få arbetsro, glädje och lust till lärande. Vi tror på varandra och ser varandras styrkor och vi tror att alla kan lyckas.

På Falkbergsskolan trivs både elever och personal och vi har höga siffor i trivsel i såväl elev- som medarbetarenkäter. Vi strävar efter att skapa en ansvarsfull miljö där alla äger sin egen utveckling och vågar utmana sig själv och andra. Vår värdegrund genomsyrar hela verksamheten och sedan flera år är vi även en del av kommunens våldsförebyggande arbete, MVP, Mentors in Violence Prevention.

Hitta hit

Falkbergsskolan ligger på Östanvägen 3 i Tullinge.
Falkbergsskolan i Google maps

Det är viktigt för mig att det går bra för dig.

Lars Svedberg, docent i pedagogik

Mer fakta om Falkbergsskolan

Falkbergsskolan ligger i ett lugnt villaområde i Tullinge nära Tullingesjön och grönområden. Skolan har funnits sedan 1957 och är en skola för elever i årskurs 6–9. I januari 2022 flyttade skolan in i nya moderna och pedagogiskt anpassade lokaler.

Den nybyggda skolan har en ljus och öppen planlösning med hemvister som skapar en trygg miljö för våra elever. En fin och grön skolgård med basketplan och en aktivitetsplan ger eleverna möjligheter till en aktiv rastverksamhet. Vi har en modernt utrustad aula där vi flera gånger per år ger tillfälle till uppträdanden och konserter. Skolan har ett också skolbibliotek med en skolbibliotekarie.

Vår elevhälsa som består av specialpedagog, speciallärare, skolsköterska, skolpsykolog, kurator samt studie- och yrkesvägledare finns tillgänglig för våra elever varje dag.

Vi vill att ditt barn ska lyckas

I Botkyrkas kommunala skolor strävar vi efter att skapa de bästa förutsättningarna för att ditt barn ska utvecklas och lyckas i skolan. Välj våra skolor – för trygghet och lärande.

Tre saker vi satsar extra på:

• Språk – vi utvecklar alla elevers kunskaper i svenska, men även modersmålet för de som är flerspråkiga.
  • Digitalisering – alla elever i låg- och mellanstadiet har god tillgång till digitala verktyg.
  • Frukost – vi bjuder alla elever på frukost, mätta magar gör eleverna mer aktiva på lektionerna.

Anna-Lena Bergman
anna-lena.bergman@botkyrka.se

Expedition
falkbergsskolan@botkyrka.se

Biträdande rektor
Lena Berg
lena.berg@botkyrka.se

Biträdande rektor
Carolina Ejenäs
carolina.ejenas@botkyrka.se

Östanvägen 3

146 40 Tullinge

Karta
Falkbergsskolan i Google maps

Vklass

Vklass är Botkyrkas lärportal för förskolan, grundskolan och gymnasieskolan.

Tillgänglighet

Vill du veta mer om Falkbergsskolans fysiska tillänglighet? Här finns information om belysning, av- och påstigning, anpassning av lokalerna med mera.

Tillgänglighetsdatabasen

Börja på Falkbergsskolan

Vill du bli en av oss på Falkbergsskolan, välkommen med din ansökan!