Stipendier och Botkyrkas stjärnor

En glad person står i en gymnastikhall. Bakom tränar unga gymnaster på matta och trapets.

Tullinge gymnastikförening vann idrottspriset 2020

Stipendierna delas ut till de som gör en insats för kultur och idrott samt inom föreningslivet i Botkyrka. Du kan nominera dig själv eller någon du tycker ska uppmärksammas senast den 1 mars.

Botkyrka kommun delar ut 100 000 kronor som priser, kultur- och idrottsstipendier en gång om året. Nominera någon eller några som du tycker förtjänar att uppmärksammas för sina insatser. Det kan vara en kompis, en ledare som har betytt mycket för dig – eller du själv.

Baserat på nomineringarna som kommer in utses stipendiaterna av föreningsrådet och konstrådet från kultur- och fritidsnämnden.

Stipendierna och priserna kan delas mellan flera pristagare.

Stipendier

Stipendierna gäller insatser inom kultur- eller idrottsområdet. Du kan nominera dig själv eller någon annan.

• Botkyrkas kulturstipendium

Botkyrka kulturstipendium på 30 000 kronor går till en person eller grupp som har gjort eller kommer göra värdefulla insatser inom kultur för kommunens invånare. Prispengarna kan även användas som ett arbets- eller projektstipendium för pågående eller planerat arbete.

• Botkyrkas barn- och ungdomskulturpris

Barn- och ungdomskulturpriset på 10 000 kronor delas ut till en person (barn eller vuxen) eller grupp som har gjorts värdefulla, inspirerande eller något utöver det vanliga insatser på kulturområdet som har haft eller ska ha stor betydelse för barn och/eller ungdomar i Botkyrka.

• Botkyrkas idrottsstipendium

Botkyrka idrottsstipendium på 30 000 kronor delas ut till personer eller föreningar som har gjort eller kommer göra värdefulla insatser inom idrotten för Botkyrkas invånare.

• Leo Damgard-stipendiet

Leo Damgard-stipendiet på 5000 kr delas ut till unga ledare som inspirerat, motiverat och skapat förändringar för många. Stipendiet hyllar minnet av Leo Damgard – en av Botkyrkas största eldsjälar och idrottsprofiler.

Botkyrkas stjärnor

• Botkyrkas unga idrottare

Priset på 5 000 kronor delas ut till två personer som har visat prov på stora prestationer inom sin idrott utifrån befintliga förutsättningar. Här räknas inte enbart resultatet utan även det personliga engagemanget och drivet.

• Årets lirare

Priset på 5 000 kronor delas ut till en person inom föreningslivet som inte nödvändigtvis är bäst på plan eller i laget, men som har överträffat sig själv och sin tränares förväntningar. Årets lirare verkar i Sven Tumbas anda och sprider glädje, gemenskap och en positiv attityd i sin idrottsutövning – till både åskådare, motståndare och lagkamrater.

• Botkyrkas eldsjäl

Priset på 5 000 kronor delas ut till en person inom föreningslivet som genom sitt engagemang har skapat samhälleliga/sociala förändringar som gynnat flera personer.

• Botkyrkas ledare

Priset på 5 000 kronor delas ut till en person inom föreningslivet som har utmärkt sig som ledare genom sin förmåga att leda, inspirera och motivera andra, både genom motgångar och framgångar.

• Botkyrkas kreativa föreningsentreprenör

Priset på 5 000 kronor delas ut till en förening eller person inom föreningslivet som genom sina kreativa handlingar har utvecklat verksamheten på ett nyskapande sätt.

Du kan nominera dig själv eller någon du tycker ska uppmärksammas för sitt arbete och insatser senast den 1 mars.

Andra stipendier

På Subtopias hemsida kan du hitta fler kulturstipendier att söka.

Susanna Freund Widman

kultfri@botkyrka.se