Nyhet
Inspiratörer i Botkyrka: De sätter Botkyrka i arbete
04 oktober 2021
Näringsliv och företag
För Miljonbemanning är det är rötterna i Alby som bygger trovärdighet åt visionen – att sätta människor i förorterna i arbete.
En vision som smittat av sig – och som gör att företaget växer snabbt runt om i landets miljonprojekt.
Se dig omkring när du går in i tunnelbanestationen i Alby, annars är risken stor att du missar Miljonbemanning. Receptionen är en liten kaffekiosk i tunnelbaneentrén. Intill dörren som leder till huvudkontoret sitter en liten låda med en tom McDonaldskartong i, med uppmaningen ”In case of creativity break glass”. Det är ingen slump att den hamnat där. Mer om det senare.
Vill vara i Botkyrka
Bakom dörren är det växtvärk! Tack vare pandemin och hemmaarbete har de klarat sig senaste året, men Miljonbemanning växer snabbt och behöver betydligt större ytor. Men att hitta kontorsytor i Botkyrka har inte varit helt lätt, berättar Ali Khalil, som är vd. Kompanjonen Saleh Karrani, som är operativt ansvarig, nickar instämmande. Men nu verkar det som att en lösning kanske ligger inom räckhåll.
– Annars skulle det varit jättelätt att flytta till ett kontorshotell i Liljeholmen, men vi vill ju vara i Botkyrka! Om vi flyttar förlorar vi spontanbesöken, människor som passerar förbi och tänker att de kanske ska kolla om det finns jobb".
Dessutom finns ytterligare en poäng med att verka i hemkommunen och som hänger ihop med Miljonbemannings affärsidé – att skapa jobb i landets kanske mest beryktade förorter. – Plus att vi har en utmaning här i att visa att det går att lyckas här – och att stanna. När du växer upp här ser du bara att så fort det går bra för folk så flyttar de härifrån. Men vi vill inte flytta, vi trivs ju här, säger Ali.
Saleh pekar uppåt backen bakom stationen. De bor bara ett par minuters promenad från jobbet.
– Vi bor så vi kan se varandras lägenheter alla tre, säger han och skrattar.
Skrev affärsplan i Big Mac-kartong
Den tredje kompanjonen är Shafiq Muwanga, som ansvarar för affärsutvecklingen. När vi ses är han hemma och vabbar. De tre har känt varandra sedan de var 15 år och har drivit företag ihop i tio. Ändå har de inte fyllt 30 än.
– Vi satt en natt på McDonald’s och funderade på vad vi skulle göra. Vi ville starta något ihop och såg en samhällsutmaning i Botkyrka. Sedan skrev vi affärsplanen i en Big Mac-kartong, minns Ali.
Vi såg många högutbildade som bara fick enkla jobb. Är du ingenjör ska du jobba som ingenjör.
De fick precis ihop till de 900 kronor som det kostade att registrera företaget.
Att det skulle handla om just bemanning var inte så konstigt. Även om deras egna föräldrar hade jobb, så såg de under uppväxten alldeles för många andra som inte kunde få jobb som matchade deras utbildningar.–
– Vi såg många högutbildade som bara fick enkla jobb. Är du ingenjör ska du jobba som ingenjör. Taxi kan någon annan köra. Vi ville bygga broar mellan arbetsgivare och arbetstagare, säger Saleh.
Ali och Saleh berättar om hur de försökte få sina första kunder. Tre nittonåringar som kom ut och snackade bemanning. Det blev många ”gulligt grabbar, lycka till”.
– Det blev lite som ett moment 22 – vi hamnade i samma sits som dem som vi ville hjälpa, säger Ali.
– Men så snackade vi med vd:n för Holmquist sign, en skyltfabrik här i Botkyrka. Han sa ”skicka hit fyra som vill lära sig ett nytt yrke och skicka en offert”, säger Saleh.
Ali skrattar när han minns hur de fick googla om hur man skriver en offert. Den blev lite sisådär. Men den gick hem. Första kunden! Gissa om killarna firade.
– Där fick vi vår första referenskund, det var viktigt, säger Ali.
Omsättningen ökade med 600 procent
På samma sätt som de lärde sig om offerter har de lärt sig om allt från skatter till avtal och tidrapporter – learning by doing. Och uppenbarligen har de lärt sig snabbt. På kontorsväggarna kan man följa företagsresan. Hur omsättningen ökat – och ibland gjort rejäla skutt. Ett sådant kom 2014–2015. I samband med en fotbollscup i området dök en av sponsorerna, investeraren Peter Lindell, upp. Han har bland annat Mathem i sin portfölj; ett av de företag som Miljonbemanning länge hade försökt bearbeta.
– Efter matchen gick vi fram till honom och presenterade oss och vårt företag. Han tog fram sin mobil och mejlade till operative chefen på på Mathem och skrev ”de här killarna borde du träffa”. Nästa dag ringde operative chefen upp. Det var får första stora kund och de beställde tjänster för 4,5 miljoner det året, säger Ali.
…vi som inte kunde skriva en offert … Visionen och samhällssynen gör att många söker sig till oss.
Då hoppade omsättningen från knappa miljonen till nära sex.
2016 blev det också ett skutt när Miljonbemanning etablerade sig i Göteborgs förorter.
– Nu är det många kommuner och bostadsområden som har sett ett värde att vi finns i deras områden, säger Saleh.
Samtidigt har de vunnit tio upphandlingar, i tuff konkurrens.
– Här sitter vi som inte kunde skriva en offert och vinner anbud mot storföretag med välbetalda jurister. Visionen och samhällssynen gör att många söker sig till oss, säger Ali nöjt.
41 minikontor och 100 konsulter
Miljonbemanning har i dag 41 minikontor runt om i landet och runt 100 konsulter som jobbar ute i andra företag. De håller fortfarande fast vid att ytterstadsområden är deras marknad. Det är där de vill verka i första hand.
Antingen får du en livlina eller så får du inte det.
– Miljonprojekt, no go zones, kalla det vad du vill. Det är vår verklighet. Vi visste från början exakt vilka utmaningar som behövde bekämpas. När vi ser de som knarkar här ute på torget kan vi tänka att om vi fått fånga upp dem tidigare så hade de lika gärna kunnat vara ekonomichefer eller vad som helst ute på stora företag. Antingen får du en livlina eller så får du inte det, säger Ali.
Han minns tydligt när han förstod hur andra såg på områden som Botkyrka. Han gick i åttan och letade förtvivlat efter prao-plats.
– Då sa vår studievägledare ”strunta i att skriva att du bor i Alby”. Jag tänkte inte så mycket på det då, jag tog bort det bara. Men i efterhand sa det så mycket.
Många investerare vill köpa in sig
Så mycket handlar om förväntningar på vad människor ska kunna klara beroende på var man bor, menar han. Han ser en parallell till svårigheten i att hitta större kontorsytor i Botkyrka.
– Här finns kaféer, restauranger och frisörer. Men inga kontor. Det är den här bilden vi behöver utmana. Här finns så många talanger. Det borde finnas IT-bolag och redovisningsbyråer, allt möjligt här också. Inte bara kaféer och frisörer.
Vi hoppades kunna omsätta 30 miljoner i år … men nu siktar vi på 50.
Det är inte bara Miljonbemanning som känt av bristen på kontorsytor. Planen är att Södra Porten-området ska kunna erbjuda mer av den varan. Men det dröjer tills det står klart. Och så länge hinner inte Miljonbemanning vänta. De behöver snabbt få en dubbelt så stor yta mot idag för att kunna fortsätta sin tillväxtresa.
– Vi hoppades kunna omsätta 30 miljoner i år. Men redan första kvartalet var vi uppe på 36, så nu siktar vi på 50, säger Ali och berättar att de bjudit investeraren Peter Lindell på lunch, efter alla år.
De vill berätta vad mötet med honom kom att betyda för dem. Vem vet, kanske kan det mynna ut i något annat också.
– Det har varit många investerare som velat köpa in sig i företaget sedan dess. Hittills har vi alltid tackat nej. Men vi får se…
Om Miljonbemanning AB
Gör: Driver bemanningsföretag. Varje vardag sätter de i snitt 4,4 personer i nytt arbete.
Grundades: 2012 av Shafiq Muwanga 29 år, Ali Khalil 30 år och Saleh Karrani 29 år som alla bor i Alby. Blev aktiebolag 2014.
Finns i: Alby med 41 minikontor runt om i landet.
Anställda: 120.
Det ger energi: ”När man ser den sociala påverkan som uppstår när en person får en anställning och därmed en annan roll i samhället – då orkar man!”
4 framgångsnycklar enligt Miljonbemanning
Olikheter: ”Vi är aldrig helt överens alla tre, men vi lyckas landa i gemensamma beslut. Vi är väldigt olika som personer och det är nog det som gjort att det funkat.”
Tydligt mål: ”Vi har ett tydligt gemensamt mål och jobbar mot det som ett team.”
Våga vara feg: ”Som entreprenörer är vi fega. Vi är livrädda för att misslyckas och vi vill slå hål på myten att man måste vara modig för att lyckas som entreprenör.”
Se till båda sidor: ”Många bemanningsbolag fokuserar på att ändra på de jobbsökande, men vi vill påverka arbetsgivarna att tänka nytt också. Som att kunna anställa någon som inte kan språket. Vi har flera arbetsgivare som sagt att de tidigare inte skulle anställt någon som inte kan svenska, men nu när de gjort det och ser engagemanget är de jättenöjda. Språket kommer snabbt.”
Kul att vi kunde vara till din hjälp. Skriv gärna några rader till oss och berätta vad du tyckte var bra.
Vad kan bli bättre på den här sidan? Lämna gärna ett förslag. Du kan göra det anonymt men vill du ha svar behöver du ange din e-postadress.