Sommarhälsning från näringslivschefen Martin Andaloussi:

Vikten av företagande kan inte överskattas!

21 juni 2022

Näringsliv och företag

Det skriver Botkyrka kommuns näringslivschef Martin Andaloussi i en sommarhälsning till Botkyrkas företagare.

Efter att ha varit näringslivschef i snart fyra månader kan jag konstatera att tillväxtviljan hos företag som verkar i Botkyrka kommun är oerhört stor och att en väldig massa företag vill flytta till Botkyrka. Det skapar dock utmaningar, roliga sådana, men inte desto mindre utmaningar.

För att kunna växa krävs personal, men många vittnar om svårigheter att hitta folk – alla drar ju i samma människor! Ofta krävs det större lokaler eller mark för att bygga nya fastigheter. Det jag har imponerats av i Botkyrka kommun är att man varit snabb med att försöka lösa dessa utmaningar.

Tillväxt botkyrka är et fantastiskt initiativ

Tillväxt Botkyrka är ett fantastiskt initiativ som hjälper företag med 5 – 50 anställda att bland annat rekrytera, men vi har även kommunens arbetsmarknadsenhet och vuxenutbildning som jobbar hårt med frågan om kompetensförsörjning. Kommunen arbetar med att ta fram mer verksamhetsmark i Riksten och tillsammans med Skanska i Södra Porten, men samhällsbyggnadsprocesser tar tid när man gör det ordentligt.

Tack för det ni gör

Men i grund och botten är det fantastiska förutsättningar för en kommun som vill utvecklas, då ni företagare bidrar till så mycket viktigt i ett samhälle. Skatter är ju det man ofta lyfter, men de mjukare värdena som attraktivitet och sysselsättning är minst lika viktiga. Service och handel bidrar till bättre boendemiljöer, men alla typer av arbetsplatser i kommun skapar möjligheteter för människor som bor i kommunen eller som flyttar hit. Att kunna välja att pendla eller inte är en förmån som många uppskattar. Vikten av företagande kan inte överskattas och jag vill inför sommaren passa på att tacka er för det ni gör, för det är så viktigt.

Som företagare är man aldrig ledig

Som företagare är man aldrig ledig, för företagandet är ju en del av livet. Men jag hoppas att det finns tid till njuta av sommaren och aktiviteter som hör sommaren till. För min egen del hoppas jag på bra motorcykelväder, vilket betyder växlande molnighet med en temperatur mellan 19 – 24 grader, även om jag kan gå med på några varma, soliga dagar också!

Med vänliga hälsningar

Martin Andaloussi

Näringslivschef

Botkyrka kommun

Botkyrka kommuns näringslivschef Martin Andaloussi.