Lyckad premiär för nya butiker vid Botkyrka Handel

Viveka Jonsson, butikschef på Jula och Stefan Holmqvist, butikschef på Willys.

Viveka Jonsson, butikschef på Jula och Stefan Holmqvist, butikschef på Willys, hade många kunder på besök under öppningsdagarna. Foto: Botkyrka kommun/Martin Forsberg.

16 mars 2023

Näringsliv och företag

Samtidigt som Jula invigde sin första butik i Botkyrka öppnade även Willys en ny butik. Båda ligger vid handelsplatsen Botkyrka Handel och öppningsdagarna blev en succé.

Två nya butiker har öppnat vid handelsplatsen Botkyrka Handel. Först ut var Jula som öppnade sin första butik i Botkyrka den 22 februari. Butikschefen Viveka Jonsson är mycket nöjd med öppningsdagen.

Flera hundra meters kö

– Det var helt fantastiskt. Jag stod inne i butiken till att börja med och insåg först inte hur mycket folk det var som kom. Men det var flera hundra meters kö. Trots att det var mycket folk i varuhuset var det ändå en väldigt god stämning. Det var otroligt lyckat. Jag gick härifrån med ett leende.

Botkyrka Handel har en stor potential

Viveka ser en stor potential i handelsplatsen Botkyrka Handel.

– Det är ett stort upptagningsområde och mycket människor som bor i området. Det finns en närhet till handelsplatsen från tunnelbana och buss och man tar sig lätt av från E 20. Det är lätt att ta sig hit.

I samband med öppnandet av den nya butiken har Jula rekryterat 17 tillsvidareanställda och merparten av dem bor i Botkyrka.

Rekryterat 60 - 70 personer till butiken

Dagen efter Julas invigning öppnade Willys sin andra butik i Botkyrka. Den ligger granne med Jula vid handelsplatsen Botkyrka Handel. Stefan Holmqvist, butikschef på Willys, säger att det kom mer folk under öppningsdagen än vad han hade väntat sig.

– Det känns jättespännande och vi har en stor tillströmning av kunder. Det är över förväntan, vi hade inte väntat oss så här många.

Willys har rekryterat runt 50 - 60 personer till den nya butiken och det är nästan uteslutande personer som bor i Botkyrka.

Andra har även läst