Hälsokraft satsar stort i Loviseberg

Rani Malk, vd på Hälsokraft står i de nybyggda lokalerna i Loviseberg.

20 juni 2023

Näringsliv och företag

Tillväxtföretaget Hälsokraft har flyttat huvudkontoret till Botkyrka. Vid rodret i företaget som omsätter 200 miljoner kronor per år sitter vd:n Rani Malk från Fittja.

– Det här är det bästa jobbet jag haft. Jag har alltid sedan jag var ung brunnit för hälsa. Nu känner jag att jag får jobba med hälsa inifrån och därför brinner jag för det här jobbet.

Företaget har valt att etablera sitt nya huvudkontor i Loviseberg som ligger i Botkyrka.

– För mig var det ganska speciellt eftersom jag är uppvuxen i Botkyrka kommun. Jag kommer ifrån Fittja och för mig har cirkeln slutits. Dels är det ett strategiskt bra läge men på ett personligt plan betyder det väldigt mycket för mig att kunna bygga den här verksamheten.

En robot plockar varor

Hela fastigheten som företaget byggt i Loviseberg är på 13 000 kvadratmeter. Av dessa är 700-800 kvadratmeter är kontor. Resten är lager.

På företagets lager använder man numera avancerad teknologi för att samla in, eller ”plocka”, varorna som beställts. En robot tar fram rätt varukorg till den som plockar.

­– Vi har tittat väldigt länge på en automatiserad lösning som gör att vi kan förbättra hela kundupplevelsen. Vi får mycket snabbare plock och snabbare leveranser och mindre fel.

Positivt bemötande från kommunen

Hälsokraft har haft en bra tillväxt. De senaste åren har företaget haft 10 miljoner i tillväxt per år. Rani Malk förklarar vad han tror att det här beror på.

– Folk har blivit mycket mer medvetna om sin hälsa. Det har gett ett uppsving för hela branschen. Sedan har vi också ökat i antal butiker.

Botkyrka kommun har hamnat högt i rankingen över bästa tillväxtkommun i flera år i rad. Rani Malk är positiv till det bemötande han fått från kommunen.

– Jag har fått ett väldigt bra bemötande från alla som varit inblandade från kommunen. När man har ställt en fråga har man fått svar direkt så jag kan förstå det ur det perspektivet.

Rani Malk står på terrassen på taket över den nybyggda lokalen. Här kan personalen äta lunch eller ha andra aktiviteter som till exempel personalfester,

Rani Malk står på terrassen på taket över den nybyggda lokalen. Här kan personalen äta lunch eller ha andra aktiviteter som till exempel personalfester.