En sommarhälsning från näringslivsenheten

"Tack till er företagare för att ni finns i vår kommun"

Näringslivsenheten i Botkyrka kommun. Från vänster: Martin Andaloussi, näringslivschef, Mariam Yousif Baythoon, näringslivsstrateg, Rana Malaki, företagslots och Dilek Bozkir, näringslivssamordnare.

20 juni 2023

Näringsliv och företag

Sommaren är här igen och det känns som att den aldrig kan komma för tidigt. Det undgår ingen att det finns en massa osäkerheter i världen just nu. Men samtidigt ser vi att arbetslösheten fortsätter att sjunka i Botkyrka kommun, många företag söker mark och vissa vill fortfarande anställa.

Vi ser också att man är nöjd med kommunens myndighetsutövning, i den nöjd-kund-undersökning som genomförts fick vi ett mycket bra resultat jämfört med länets kommuner. Till hösten kommer också den första marken i Södra Porten att bli tillgänglig att diskutera med intressenter. Detta är något vi väntat på länge och nu är det på riktigt. Det finns alltså ändå mycket att glädjas över tycker vi.

Trygghetsfrågan är viktig

En mätning där vi inte lyckas lika bra i, det är Svenskt Näringslivs enkätundersökning om företagsklimatet. Det är många aspekter som kan bli bättre, men ni företag anger att trygghetsfrågan är den absolut viktigaste frågan för er, om företagsklimatet ska bli bättre. Detta vill vi ta tag i höst och planen är att göra en fördjupad undersökning just kring hur botkyrkaföretag påverkas av brottslighet eller otrygghet i största allmänhet. Arbetet med trygghet är redan omfattande i kommunen, men utifrån den kunskapen vi får av en riktad undersökning kan vi sedan skapa aktiviteter som syftar till att förbättra läget för just företag.

Vi vill gärna träffa dig

Efter sommaren vill vi även växla upp våra företagsbesök och det tycker vi på näringslivsenheten är bland det roligaste vi får göra. Så om ni vill ha ett besök från oss för att prata om vad ni tycker är bra och vilka utmaningarna är att driva företag i Botkyrka, tveka inte att höra av er. Vi kommer också att ta kontakt med er för att boka besök. Era synpunkter är viktiga för oss för att vi ska kunna bli en bättre kommun att driva företag i.

Vi önskar dig en härlig sommar!

Slutligen, vill vi som alltid tacka dig som företagare för att du finns i vår kommun. Du ser till att vår befolkning har jobb, att vi har en bra service och du bidrar till den offentliga välfärden. Vi hoppas att du får en härflig sommar!

Hälsningar från näringslivsenheten i Botkyrka kommun

Martin, Mariam, Dilek och Rana

Andra har även läst