Nu är Hälsokraft etablerade i Botkyrka

01 september 2023

Näringsliv och företag

Under torsdagen var det äntligen dags att officiellt öppna dörrarna till det imponerande bygget på 13 000 kvadratmeter i Loviseberg där tillväxtföretaget Hälsokraft nu har sitt huvudkontor och lager.

Gabriel Melki (S), Rani Malk, vd för Hälsokraft, och Ing-Marie Viklund (L) poserar utanför den nybyggda lokalen.

Gabriel Melki (S), Rani Malk, vd för Hälsokraft, och Ing-Marie Viklund (L).

Gabriel Melki (S) och Ing-Marie Viklund (L) var på plats och gratulerade Rani Malk, vd på Hälsokraft till flytten.

– Vi ser fram emot ett fortsatt gott samarbete med er och hoppas att ni kan växa och utvecklas med oss här i Botkyrka i många år framöver, säger Gabriel Melki.

– Inte en dag har vi ångrat oss att vi valde att etablera oss här. Det är mycket tack vare Botkyrka kommun som det har flutit på väldigt bra, vi har haft mycket kontakt i frågor som bygglovshandlingar och att få hit busslinjer. Har vi ställt en fråga så har vi fått svar direkt, säger Rani.

Robot är hjärtat i lagret

Under rundvandringen där både det nya kontoret och lagret visades upp berättade Rani Malk att de inte hade kunnat genomföra flytten från Sätra till Tumba om de inte hade fått bygga en takhöjd på 11 meter. Just höjden ska nämligen ha varit avgörande för att kunna investera i AutoStore, hjärtat i hela lagret. Denna avancerade teknologi är ett plock-och lagringssystem som automatiserar arbetet på lagret och ger snabbare plock och leveranser, men också färre fel eftersom robotar sällan gör fel. Robotarna drar inte heller mer el än en vanlig dammsugare.

En lagerlokal med robotar som sorterar.

Besökarna på invigningen fick möjligheten att klättra upp på ”bryggan” i takhöjd för att se hur robotar likt ett tetris-spel ljudlöst åker fram och tillbaka med paket som slussas ner till packningspersonal. Men att använda sig av robotar innebär inte att personal får sluta, som många tror. Tvärtom kommer Hälsokraft att kunna erbjuda 100 nya arbetstillfällen inom fem år.

Andra har även läst