Stort intresse för Södra Porten på Business Arena Stockholm

21 september 2023

Näringsliv och företag

På Business Arena, fastighets- och samhällsbyggnadsbranschens ledande mötesplats, som avslutades i Stockholm i dag, den 21 september var trycket högt vid Södra Portens monter.

Projektmedlemmar i Botkyrka Södra Portens monter

Södra Portens VD Martin Bucht och Botkyrka kommuns projektchef Anders Linderoth fanns på plats på Stockholm Waterfront, där evenemanget hölls. De berättar att många evenemangsdeltagare kom förbi för att ställa frågor om Södra Porten och om Botkyrka kommun generellt.

– Det känns roligt att vi har kommit så långt nu att vi kan möta presumtiva intressenter och att vi har någonting konkret att berätta, säger Martin Bucht.

Han hänvisar bland annat till Hågelby hage, som är första etappen av Södra Porten-området och där detaljplanerna förväntas antas under andra kvartalet 2024.

– Efter det fortsätter vi dialogen med intresserade, som möter visionen för området, och påbörjar försäljningen av mark, vilket känns otroligt bra, säger han. Även om vi har arbetat med Södra Porten under många år kan man säga att de här två dagarna var starten för arbetet med att berätta om området för en bredare publik av fastighetsutvecklare och företag.

Anders Linderoth håller med och säger att det har varit två givande dagar.

– Vi har fått flera förfrågningar från seriösa intressenter som vill starta verksamheter i Södra Porten-området så det är vi nöjda med. Läget är såklart en fördel, men då inte bara för transporter och kommunikation, utan också närheten till kvalificerad arbetskraft och möjligheten att hitta boende för befintlig personal. Men vi hoppas framför allt att vi genom vår närvaro på Business Arena har väckt ett intresse för den riktning vi vill utveckla Södra Porten i för såväl framtida fastighetsägare som för Botkyrkas medborgare, men även i fråga om hållbarhet och cirkularitet.