Aseel räddade apoteket i Alby centrum

14 november 2023

Näringsliv och företag

När apotekskedjan i Alby centrum tog beslutet att lägga ner verksamheten bestämde sig en av de anställda för att försöka ta över. Aseel Aloos har fått lära sig allt om entreprenörskap på egen hand och är numera stolt ägare av ett eget apotek.

Aseel Aloos står vid sina varor i Alby Apotek

Aseel Aloos öppnade dörrarna till sitt nya apotek i oktober 2023.

Vackra blomsterarrangemang och färgglada ballonger skvallrar om att det har firats nyligen. I början på oktober kunde Botkyrkabon och apotekaren Aseel Aloos äntligen slå upp dörrarna till sin dröm – ett eget apotek i Alby centrum. Efter över ett års förberedelser och mycket slit är allting nu äntligen på plats, från de välfyllda hyllorna till skylten ovanför dörren. Men det är fler än Aseel som har längtat efter den här dagen, att ha tillgång till ett lokalt apotek är viktigt för Albyborna.

– Jag jobbade på den dåvarande apotekskedjan här i Alby fram tills förra året då jag och mina kollegor fick beskedet att de skulle lägga ner. Vi blev såklart både chockade och jätteledsna och undrade vad som skulle hända med oss. Jag hade först ingen tanke på att öppna eget eftersom jag vet hur svårt det är i den här branschen, men eftersom jag har varit chef i många år och dessutom är läkemedelsansvarig, vilket är ett krav, började jag ändå fundera på om det skulle vara möjligt.

"Botkyrkabyggen gav mig chansen"

Aseel kommer ursprungligen från Irak och kom till Alby 2004 när hon gifte sig. Bröllopet ägde rum på Subtopia och Alby blev hemma de kommande åren. En apotekarexamen och tre barn senare är Aseel numera Tumbabo och en av många driftiga entreprenörer i Botkyrka.

- När jag kom till Alby då för nästan 20 år sedan hade jag aldrig kunnat föreställa mig att jag en dag skulle äga ett eget apotek här, säger Aseel.

Men nu står hon i sitt ljusa, nyrenoverade apotek och träffar sina gamla kunder igen. Hon växlar smidigt mellan två språk, beroende på om kunden vill prata svenska eller arabiska. Många stannar gärna kvar och småpratar en stund och tackar för att hon öppnat apoteket igen. Hon berättar att de flesta känner igen henne och att de har stor förståelse för att verksamheten fortfarande är ny och att alla läkemedel inte är på plats ännu. Oron för hur livet som egenföretagare ska fungera, både ekonomiskt och privat, har börjat släppa nu. Hon kan se att kunderna börjar hitta tillbaka, framför allt de äldre som är i stort behov av ett lättillgängligt apotek.

Aseel har även kunnat anställa en apotekstekniker och hoppas på ytterligare förstärkning framöver. Det har varit ett tufft år och hon hade inte kunnat göra det utan sin mans stöd. Han och barnen har stöttat henne hela vägen, vilket har varit avgörande för hela processen.

- Jag har haft så många kontakter med olika myndigheter för att få alla tillstånd som behövs, så det administrativa har faktiskt varit mycket jobbigare än att få i ordning själva lokalen. Man ska ha så många tillstånd och avtal och det fanns ingen att fråga, så det är verkligen inte som att öppna en vanlig butik. Men jag fick mycket stöd från Botkyrkabyggen vilket underlättade. De visste vem jag var och gav mig chansen trots att det fanns flera företag som var intresserade av lokalen. Hela processen tog lite mer än ett år, och vi öppnade för cirka en månad sedan.

Porträtt Aseel Aloos

Aseel vill uppmana fler kvinnor i Botkyrka att våga starta eget om det är någon man drömmer om.

Aseels tips till den som funderar på att starta eget är att vara nyfiken, modig och tro på sig själv. Vill man så kan man! Men det behövs också stöd och kunskap.

- Det är inte enkelt och det kommer att vara tufft i början, med det blir lättare. Jag trodde på mig själv men hade också mycket stöd av min man. Vi gjorde allting själva, från att bygga om hela lokalen till att ta kontakt med kommunen och andra myndigheter. Trots att jag har jobbat här tidigare så var det ändå skrämmande att starta eget. Nu måste jag ha koll på precis allt, från beställningar och personal till små detaljer som att vi ska ha papper att skriva på och kaffe i köket.

Aseel tycker också att det är viktigt för Alby centrum att hon har satsat så mycket på sitt apotek. Hon menar att nya, fräscha butiker behövs för att ge hela centrumet ett lyft. Det skickar positiva signaler till besökarna, att området fortfarande är värt att satsa på. På frågan om hur trygg hon känner sig i Alby svarar hon snabbt att den negativa bilden av Alby är överdriven.

- Om jag inte hade känt mig trygg hade jag inte jobbat här sen 2018. Jag rör mig i och runt Alby både tidig morgon och sen kväll och har aldrig känt mig orolig. Men vi behöver ett levande centrum, så jag önskar att fler butiker och restauranger kunde öppna här.

Alby Apotek skylt