Eggcellent knep förstapriset för bästa affärsidé i Ung företagsamhets tävling Förverkligarna

29 november 2023

Näringsliv och företag

Bland UF-företagen i Botkyrkas gymnasieskolor vann affärsidén kring äggskals-gödningsmedel, juryns intresse.

En bild på tre av de fyra i UF-företaget Eggcellent.

Eggcellent, som består av Amira, Helmi, Jovana och Venessa (på bilden saknas Venessa).

Igår, tisdagen den 28 november, anordnades Ung företagsamhets årliga tävling där tio UF-företag från Botkyrkas gymnasieskolor fick pitcha sina affärsidéer. Konkurrensen var stenhård och juryn* var imponerad av samtliga affärsidéer och säljpitcher (presentationer av affärsidéer). Utöver lönsamhet hade allas affärsidéer på något sätt fokus på hållbarhet och flera av dem på design. Samtliga UF-företag representerade i år Tumba och Tullinge gymnasium.

Vinnarna Eggcellent, som består av Amira, Helmi, Jovana och Venessa (som var sjuk och inte deltog vid tävlingstillfället), från Tumba gymnasium läser sista året på Ekonomiprogrammet. Deras affärsidé är ett hållbart gödningsmedel baserat på äggskal.

Juryns motivering var ”En genomtänkt idé från start till finish som tar tillvara naturens resurser och skapar återväxt. Er presentation fångade juryns intresse.”

Hur kom ni fram till den här idéen?

– Vi blev inspirerade av två av våra pappor, som använder äggskal för att ge näring åt sina plantor. Äggskal innehåller mycket näring, bland annat i form av kalcium. Vi tänkte att vi kan göra en bra produkt av det. Men vi tillsatte också magnesiumsulfat för att ge plantorna ännu mer näring.

– Det räcker med att strö en tesked i varje kruka, så en påse räcker länge.

De berättar att äggskalen mals ner till ett pulver innan magnesiumsulfatet tillsätts. Pulvret förpackas sedan i mindre papperspåsar som etiketteras innan det blir en färdig produkt.

Var får ni alla äggskal ifrån?

– Vi har ett samarbete med Spaaks konditori i Tumba centrum, som sparar alla äggskal när de bakar och som vi får hämta.

Vad ska ni använda prispengarna till?
– Vi tänker använda pengarna till att marknadsföra produkten. Sedan tänker vi också ta fram större påsar för utomhusbruk.

De berättar att de vill sälja produkten på årets julmarknader i Botkyrka.

Stort grattis, hur känns det?

– Det känns jättebra, sjukt roligt och vi är fortfarande i chock säger de i munnen på varandra.

På bilden syns alla vinnare och jurymedlemmarna

Medlemmarna i de vinnande UF-företagen tillsammans med jurymedlemmarna

Presentation av vinnarna, juryns kriterier och motivering

Några av juryns kriterier:

• Nytänkande – ny affärsidé eller nytt användningsområde, förbättring, eller ny paketering av existerande vara eller tjänst.
  • Marknad – behov, konkurrenter, kunder och marknads- och distributionskanaler.
  • Ekonomi – volymer, prissättning och vinst.
  • Hållbar utveckling – miljö- och samhällspåverkan.
  • Sälj Pitch – presentationen av affärsidén.

Vinnare och juryns motivering:

1. Eggcellent: Se motivering ovan.
  2. För evigt ung: ”Er affärsidé är lika enkel som genial och täcker ett viktigt samhällsbehov hos de äldre. På kort tid har ni lyckats skapa kontaktytor som är väsentliga för förverkligandet av er affärsidé.”
  3. Gröna tassar: ”Er affärsidé tar tillvara på miljön genom att använda material som kan tuggas på på nytt. Er tidiga lönsamhet är ett kvitto på affärsmässiga framgång.”

Pris för bästa pitch vann Crunchy bites: ”Pitchen var tydlig och snygg presentation med bra samspel med talare och dessutom hade bra publikkontakt.”

De fyra jurymedlemmarna på bild

Juryn bestod av Mariam Yousif Baythoon – näringslivsstrateg på Botkyrka kommun, Mikael Ramnö – affärschef och rådgivare på Almi, Josefin Hilding – verksamhetsansvarig på Nyföretagarcentrum i Botyrka och Huddinge, och Jasmine Ålander Nygren på Riksteatern.