God jul och gott nytt år! Stort tack för att ni åter gjort Botkyrka till Stockholms bästa tillväxtkommun!

21 december 2023

Näringsliv och företag

Det går bra för näringslivet i Botkyrka. Återigen har vi vunnit priset Bästa Tillväxt och det är helt er förtjänst.

Näringslivsenheten står framför Tumbascenen i utomhusmiljö.

Det betyder att Botkyrka under året haft högst andel företag som nyanställer, ökar sin omsättning och går med vinst, bland länets 26 kommuner. Det är ett kvitto på att ni är duktiga på det ni gör och att ni bygger vår välfärd och det är vi väldigt tacksam för! Årets guldplacering är ingen tillfällighet; sedan 2010 har Botkyrka kammat hem 6 guld, 3 silver och 3 brons. Läs mer här.

Trots framgångar, så har 2023 varit ett tufft är för många med inflation och höga räntor. Vi hoppas på en vändning 2024 och att vi nått räntetaket och inflationen sjunker.

Under januari kommer Svenskt Näringsliv skicka ut en enkätundersökning kring hur ni upplever företagsklimatet i Botkyrka. Ta er väldigt gärna tid att svarar på den, då resultatet hjälper oss att förstå vad vi kan förbättra.

Historiskt har ni sagt att det är viktigast att arbeta mot brottslighet och med att skapa trygghet för att företagsklimatet ska bli bättre. Och det görs väldigt mycket på den fronten och kommunen har avsatt 30 miljoner kronor för trygghetsskapande åtgärder under nästa år. Vi kommer också att kartlägga hur det lokala näringslivet påverkas av otrygghet för att i nästa steg få till mer träffsäkra åtgärder.

Med detta sagt, så önskar vi på näringslivsenheten er en riktig god jul och gott nytt år!