Hemtjänstutförare behåller tillstånd från IVO tills vidare

23 juni 2022

Stöd, omsorg och familj

Enligt ett beslut från förvaltningsrätten behåller Aros Omsorg tillståndet hos IVO till dess fallet är avgjort. Detta innebär att Aros Omsorg fortsätter att tills vidare ge hemtjänst i Botkyrka kommun.

IVO (Inspektionen för vård och omsorg) drog den 10 juni in tillståndet för Aros Omsorg AB, en av fem utförare av hemtjänst i Botkyrka kommun. Aros Omsorg överklagade till förvaltningsrätten och begärde samtidigt att IVO:s beslut inte ska gälla till dess fallet är avgjort (så kallad inhibition). Förvaltningsrätten beslutade den 21 juni enligt Aros omsorgs begäran om inhibition. Detta innebär att Aros behåller sitt tillstånd från IVO och att Aros därmed fortsätter ge hemtjänst i Botkyrka kommun tills vidare.

Botkyrka kommun inväntar nu beslut från förvaltningsrätten. Samtidigt ser kommunen över hur olika utslag (antingen att Aros förlorar tillståndet eller får ha kvar tillståndet) kan påverka verksamheten. Kommunens uppdrag är att säkerställa att medborgare är trygga med omsorgen och får det stöd de beviljats.

Kontakt för medborgare som har frågor med anledning av IVO:s beslut: Tove Lofterud,
070- 239 02 81
tove.lofterud@botkyrka.se