Botkyrka storsatsar på e-sport

05 september 2022

Uppleva och göra

Botkyrka kommun godkänner nu e-sportsföreningar som idrottsföreningar. Därmed kan e-sportsföreningar söka stöd och utvecklas på samma villkor som andra idrottsföreningar. Erkännandet är ett första steg i en omfattande satsning på den växande e-sporten.

– E-sporten är en av världens största idrotter och fortsätter växa, det vill vi bana väg för. Erkännandet är ett första steg och en början på något väldigt spännande för Botkyrka och e-sporten som helhet, säger Robert Aslan (S), ordförande i kultur-och fritidsnämnden.

E-sporten är erkänd som idrott i fler än 20 länder och beräknas ha närmare en kvarts miljard utövare per vecka. Det Svenska E-sportförbundet har ansökt om medlemskap i Riksidrottsförbundet och Botkyrka tar nu steget före och godkänner e-sporten som idrott redan innan.

– Vi uppskattar att Botkyrka kommun skapar samma förutsättningar för e-sport som för övrig idrott och att de vänt sig till oss i processen för att säkerställa så e-sportsföreningar kan ta del av stödet, säger Sammi Kaidi, interimsordförande för Svenska E-sportförbundet.

Erkännandet är ett första steg i en mer omfattande satsning på den växande e-sporten. Den politiska ambitionen är att allokera fasta lokaler och möjliggöra för större e-sportstävlingar.

– Vi vill skapa ett sammanhang för våra invånare där alla kan mötas. E-sport är en inkluderande sport och det ska vi se till att ta vara på, säger Dag Ahlse (C), vice ordförande i Kultur- och fritidsnämnden.

Om e-sport

E-sport är en förkortning av "elektronisk sport" och är ett samlingsnamn för alla tävlingar som utförs i en virtuell miljö. Det kan alltså handla om TV-spel, datorspel, Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR) eller mobilspel.

Fysisk aktivitet krävs för att utöva e-sport, det är fler än en spelare som tävlar mot varandra, spelarnas skicklighet avgör vem som vinner i avgränsade matcher som tydligt utspelar sig inom en given tidsram eller med ett givet mål, samt att det finns tydliga regelverk för tävling och match.