NAVET – nya namnet på Botkyrkabornas mötesplats i Tumba

22 december 2022

Uppleva och göra

Under våren fick Botkyrkaborna lämna förslag på namnet för sin nya mötesplats i Tumba. Där finns bibliotek, fritidsbank, medborgarkontor och Xetmuseet i gemensamma lokaler.

En fasad med skyltar där det står Navet, Bibliotek, Medborgarkontor, Xetmuseet, Fritidsbanken.

Av de förslag som kom in beslutade Botkyrkas namnberedningen att Navet blir det nya namnet.

Varför NAVET

Flera medborgare föreslog just namnet Navet på mötesplatsen i Tumba. Så här motiverade de det:

”Ett roligare ord för centrum och så vitt jag vet finns det inget annat ”navet” i närheten”, säger Isabelle Hållner.

”Byggnaden sätter Tumbabon i centrum och därför passar det att lyfta det i namnet. Det kan inte blandas ihop med annan plats, namnet är inte för långt och ligger väl på tungan”, säger Ea Malmberg.

”Tänker att ordet nav betyder mittpunkt, centrum, medelpunkt och är ett passande namn på en plats där människor från olika bakgrund och platser möts”, säger Anita Lindström.

En plats för kreativitet, folkhälsa och service

I lokalerna på Tumba torg kan du få reda på vad som är på gång i kommunen. Du kan ställa frågor till kommunens medborgarkontor, låna dator och få stöd och hjälp i kontakten med andra myndigheter och samhällsservice av medborgarkontoret.

I biblioteket finns plats för studier och program såsom språkcaféer och boksamtal. Barn och unga kan utveckla sitt språk, läsintresse och kreativitet i en gemensam ateljé med Botkyrka konsthall.

Konstutställningar kan också ses i Xetmuseet, som visar konst av Tumbasonen Sven Xet Erixson.

På Fritidsbanken kan du låna utrustning till dina fritidsaktiviteter, såsom skridskor, skidor, bandyklubbor, bollar med mera. Det är helt gratis och lånetiden är två veckor.

Samlingsplatsen bjuder in till deltagande, nyfikenhet, utbyte och inspirerar till kunskap och folkhälsa

Marie Johansen, verksamhetschef för Konst och bibliotek i Botkyrka