Hög andel undersköterskor med formell kompetens i Botkyrka

22 mars 2023

Stöd, omsorg och familj

En ny kull medarbetare inom vård och omsorg har idag tagit examen som undersköterskor. I och med dagens examination har 88 procent av kommunens undersköterskor formell kompetens.

En grupp medarbetare inom omsorgen står utomhus framför en rosa vägg och ler mot kameran.

Nyutexaminerade undersköterskor firades på examensdagen av enhetschefer inom omsorgen, av vård- och omsorgsdirektör Petra Oxonius och av Tuva Lund (S), ordförande i vård- och omsorgsnämnden.

Botkyrka kommun har länge satsat på att kompetensutveckla medarbetare inom omsorgen för att medborgare ska få möta omsorgspersonal som har rätt kompetens att möta deras behov.

Utbildningen till undersköterska, som sker på S:t Botvids gymnasium, tar cirka 1,5 år och omfattar vårdämnen, samhällskunskap och svenska. Eleverna har bedrivit sina studier på betald arbetstid en dag per vecka, parallellt med sitt ordinarie arbete inom vård- och omsorgsförvaltningen.

Tuff utbildning ger ny kunskap och nya perspektiv

Det var fyra väldigt glada studenter som idag firades och fick sina examensbevis i kommunhuset.

Medarbetarna Rachel Tachu Ankang, Yousif Al-Halbousi, Eva Amin och Jan Sak tycker samstämmigt att utbildningen har gett dem nya kunskaper, men att utbildningen stundtals har varit tuff eftersom den också krävt en hel del självständiga studier vid sidan av den ordinarie arbetstiden.

Eva Amin, som på grund av tidsåtgången först var tveksam till att gå utbildningen, är idag glad att hon kämpade på och inte gav upp.

– Utbildningen har gett mig nya perspektiv och jag känner att jag fått mer ryggrad!

Jan Sak bekräftar att han fått med sig nya element och känner sig mer uppdaterad.
– Jag vill också passa på att lyfta vår vårdlärare Nagham Calla, som har varit fantastisk och hela tiden satt oss på prov.

Gruppens lärare Nagham Calla var märkbart stolt över sina elever:

– Ni var ju redan från start väldigt kompetenta och har nu lyft er ytterligare. Det har varit en tuff utbildning, men genom bra kommunikation och samarbete har vi gjort den här resan tillsammans och gått i mål. Jag är väldigt imponerad!

Botkyrka kommun i toppskiktet

Från och med den 1 juli 2023 blir undersköterska en skyddad yrkestitel. Med dagens avgångsklass har nu 88 procent av Botkyrka kommuns undersköterskor formell kompetens, och Botkyrka tillhör därmed den grupp kommuner i Sverige som har högst andel undersköterskor med formell kompetens.

– Att satsa på utbildning och kunskap är ett sätt att höja kvaliteten, utveckla verksamheten och rusta medarbetarna inom vård och omsorg. Kompetensutveckling är en klok investering och det ska vi fortsätta med, säger Tuva Lund (S), ordförande i vård- och omsorgsnämnden.

Carolina Rodriguez, HR-koordinator

carolina.rodriguez@botkyrka.se