Festlig invigning av Banslättsskolans nya tillbyggnad

01 juni 2023

Skola och förskola

Stämningen var på topp vid invigningen av Banslättsskolan nya skoldel. Skolan har byggts till med cirka 2 000 kvm och nyfikna vårdnadshavare fick chans till rundvisning i de ljusa lokalerna.

Pojken Dante Brolin Jaconelli klippte det röda bandet som rektor Anna-Lena Bergman håller upp.

Elevrådsordförande Dante Brolin Jaconelli, årskurs 5, klippte det röda bandet och invigde Banslättsskolans nya skoldel.

Hela skolan var med och firade på onsdagen, från förskoleklass upp till årskurs 5. Eleverna hade tillverkat varsin blomma till Banslättsbanderollen, som var klädd med nästan 500 färgglada blommor. Rektor Anna-Lena Bergman höll tal inför de förväntansfulla eleverna.

– De nya lokalerna ger de bästa förutsättningarna för lärare och elever att arbeta med lärande och utveckling, sa hon och utropade ett fyrfaldigt leve för skolan.

Elevrådsordförande Dante Brolin Jaconelli i årskurs 5 klippte bandet och skolkamraterna jublade. Sedan sjöng eleverna Banslättssången med stor inlevelse:

– Banslättsskolan, du är bäst

Här vi lär oss allra mest

Alla trivs, ja här har vi det bra

Inga sura miner här

Små och stora snälla är

Bättre kan man inte ha

HIPP HURRA!

Rektorn Anna-Lena Bergman står framför Banslättssbanderollen som är fylld med pappersblommor. Eleverna tittar på invigningen.

Rektor Anna-Lena Bergman höll tal och utropade ett fyrfaldigt leve för Banslättsskolan.

Rundvisning i lokalerna

Eleverna i årskurs F-2 fick redan efter jul klassrum in i den nya skoldelen och visade runt tillsammans med elever från årskurs 5.

– Det är fint här och vi har ett bra klassrum. Jag har fått en lägre hylla till min väska för annars når jag inte, berättade Ellie Reynolds, årskurs 2.

Femmorna har bild och musik i tillbyggnaden.

– Det är fina och moderna lokaler, tyckte Dante Brolin Jaconelli.

Skolan har blivit en sammanhängande byggnad istället för tre.

– Eftersom byggnaderna sitter ihop har vi nu möjlighet att vara en skofri skola. Vi har haft en skofri skoldag i veckan sedan jul, sa Anna-Lena Bergman, rektor.

Skolgården återställs

Under lång tid har Banslättsskolan haft undervisning i paviljonger.

– Vi är glada över att Banslättsskolan äntligen är klar. Det är skönt för elever och lärare att vi har en stor fin skola på plats, säger Birgitta Zelezny-Ulvered, verksamhetschef för grundskolan.

Skolan har vuxit med cirka 2 000 kvadratmeter. De nya lokalerna rymmer bland annat åtta klassrum, ateljé, grupprum, fritidshemslokaler och kontorsrum.

– Tillbyggnaden är modern med ljusa klassrum och har ett härligt ljusinsläpp från fönster i taket och den öppna ljusgården centralt i huset, säger Anders Sandström, tf enhetschef på teknik- och fastighetsförvaltningen.

Under sommaren ska paviljongerna tas bort och skolgården börja återställas.

Barn sitter i och läser i en gratäng och andra barn går i trappan intill.

De nya lokalerna har stora ljusinsläpp och gradänger där barnen kan umgås.

Lärare och elever sitter i ett klassrum och ritar.

Mitt i den nya skoldelen ligger ateljén. Läraren Caroline Holmlund visade runt i lokalerna.

En lärare sjunger och spelar piano tillsammans med elever och lärare.

Pia Herrström fick elever och skolpersonal att ta i från tårna när de sjöng Banslättssången.