• Avbrott i miljöenhetens verksamhetssystem

För närvarande fungerar inte miljöenhetens verksamhetssystem. Vi kan för tillfället inte lämna upplysningar om ärenden hos miljöenheten eller lämna ut handlingar från miljö- och hälsoskyddsnämnden. Mer information.

Ny lokal hjälper fler att hitta till medborgarkontoret i Fittja

16 januari 2024

Kommun och politik

Den efterlängtade flytten är nu klar och dörrarna till ett nytt medborgarkontor har öppnat i Fittja centrum. Den 15 januari välkomnades Fittjaborna till en nyrenoverad och centralt placerad lokal som ska få fler att hitta till kontoret, men också öka tryggheten för besökarna.

Fittja medborgarkontor i nya lokaler i Fittja centrum

Nyöppningen av Fittja medborgarkontor lockade många besökare som bjöds på fika, godis och ballonger.

- Våra medborgarkontor är väldigt viktiga för Botkyrkas medborgare, vi hjälper till med i princip allt, och i Fittja har vi sett att det finns ett extra stort behov av den service vi erbjuder. Därför är lokalens placering också viktig; folk ska kunna hitta till oss enkelt och inte behöva leta, och de ska naturligtvis också känna sig trygga när de kommer hit. När Kungsvåningen erbjöd oss den här fantastiska lokalen mittemot entrén tackade vi såklart ja direkt! De vill gärna att kommunen ska synas i centrum och på så sätt bidra till en tryggare miljö, säger Paoula Shamon, biträdande enhetschef på medborgarcenter i Botkyrka kommun.

Kommunens närvaro i Fittja är nu tydligare och ökar tryggheten

Syftet med flytten som har pågått sedan slutet på december är att bli mer synliga, öka tryggheten för besökarna och påminna om att medborgarkontoret finns för dem som rör sig i centrum.

Redan de första timmarna under öppningsdagen kom över 30 besökare och många av dem visste inte ens om att det alltid har funnits ett medborgarkontor i Fittja. Så även om de färgglada ballongerna och fikabordet kanske avslöjade att något nytt var på gång så har den centrala placeringen i Fittja centrum redan gett resultat.

Medborgare får digital hjälp av samhällsvägledare på Fittja medborgarkontor

Att hjälpa medborgarna i Botkyrka att bli mer digitala är en av samhällsvägledarnas många uppgifter.