Botkyrka mäter bemötande och service

07 februari 2024

Kommun och politik

Från och med denna vecka börjar Botkyrka kommun kontinuerligt att undersöka hur invånarna upplever bemötande och service när de kontaktar kommunen.

En samhällsvägledare hjälper två medborgare.

– Vi vill ständigt utveckla vår service och ärendehantering. En av de viktigaste delarna i det arbetet är invånarnas återkoppling och nu börjar vi systematisera den återkopplingen i kontakter med kommunens medborgarkontor, säger Petra Sintorn, enhetschef för medborgarcenter i Botkyrka kommun.

Fem medborgarkontor med fokus på invånarna

Botkyrka kommun har fem medborgarkontor i Tumba, Tullinge, Alby, Hallunda och Fittja. På kontoren arbetar ett drygt tjugotal samhällsvägledare som ger personlig service och samhällsinformation vid besök, via telefon, e-post, chat och sociala medier.

Medborgarkontoren arbetar nära kommunens olika verksamheter och utöver att besvara frågor och hjälpa invånarna med blanketter och ansökningar så handlägger kontoren ärenden inom konsumentvägledning, färdtjänst, parkeringstillstånd för funktionsnedsatta, synpunktshantering, felanmälan och kommunal hyresgaranti.

– På en vanlig månad kan våra medborgarkontor ta emot över 7 000 samtal, 1 900 mejl och 2 400 besök, berättar Petra Sintorn

Så här genomförs undersökningen

Det är dessa kontakter som Botkyrka kommun nu börjar följa upp. Via e-post eller SMS kommer kommuninvånare som har varit i kontakt med Botkyrkas medborgarkontor att få en fråga om att delta i en undersökning tillsammans med en länk till själva undersökningen. I e-postmeddelandet och SMS:et framgår att det är Botkyrka kommun som är avsändare. Deltagandet är helt frivilligt och deltagarnas svar är anonyma.

Undersökningen genomförs i samarbete med företaget Brilliant.

Resultatet visas i realtid

För Botkyrka kommun innebär undersökningen en möjlighet att se resultat i realtid och kunna analysera dem för att se om det är frågor och ärenden som behöver särskilda åtgärder eller andra insatser för att öka invånarnas upplevda kundnöjdhet.

Frågor och synpunkter på undersökningen

Om du har frågor eller synpunkter på undersökningen kan du kontakta Botkyrka kommuns medborgarcenter: