Nu öppnar Brotorp vård- och omsorgsboende

Exteriör av Brotorp vård- och omsorgsboende

Botkyrka kommuns nya vård- och omsorgsboende Brotorp har 60 lägenheter och ligger på Brotorpsvägen i Vårsta.

02 april 2024

Stöd, omsorg och familj

Den 2 april slås portarna upp till Botkyrka kommuns nya vård- och omsorgsboende Brotorp i Vårsta.

Brotorp ligger omgärdat av tallskog nära Brosjön i Vårsta. På Brotorp finns sex avdelningar, med tio lägenheter på varje avdelning. Lägenheterna är ca 28 kvadratmeter och har badrum, pentry, garderober och stora fönster mot den vackra omgivningen. På varje avdelning finns även en lägenhet för parboende.

Boendet är inrett med varma färger hämtade från skogen och naturen, som ger en ombonad känsla och harmonierar med de vackra trägolven. Här finns också en samlingssal för gemensamma aktiviteter, rörelserum för fysisk träning, en ateljé för skapande och en stor trädgård för härliga utevistelser i den fina miljön.

Den första avdelningen som öppnar på Brotorp får demensinriktning. Nästa avdelning öppnar i maj. Genom boendet i Vårsta kan Botkyrka kommun nu erbjuda vård- och omsorgsboende i varje kommundel.

– Vi har verkligen de bästa förutsättningarna att ge våra äldre en god omsorg här. Läget är fantastiskt, fastigheten är verkligen hemtrevlig och jag har rekryterat väldigt fina medarbetare som har hjärtat på rätta stället och medborgarens fokus, säger enhetschef Pia Åsberg.

Boende för dig som
har behov av vård

Om du har ett större behov av vård och omsorg kan du ansöka om att få flytta till ett äldreboende. I Botkyrka kommun finns boenden med olika inriktningar. Du kan få boende för kortare perioder eller ett permanent boende med stöd dygnet runt.