Fyra nya kreativa projekt på gång i Botkyrka

04 april 2024

Uppleva och göra

Kreativa Fonden har delat ut 150 000 kronor till fyra projekt som kommer att genomföras under året. Botkyrkaborna kommer få uppleva en kortfilmsfestival och en dansfestival i Hallunda, rytmer från Karibien i Riksten och en kreativ workshop för sorgebearbetning genom poesi i Norsborg.

– Lokal- och civilsamhälle har överträffat sig själva i denna omgång och vi hade definitivt kunnat bevilja ytterligare ett antal projekt om förutsättningarna för det funnits, säger samordnare Viktoria Nguema som handlagt ansökningarna.

– Det kom in hela 27 ansökningar, vilket är ett rekord för Kreativa fonden, och det visar hur det sprudlar av fantastiska initiativ i kommunen, fortsätter hon.

Totalt ansöktes det om ca 1,6 miljoner kr. Nästa ansökningsomgång av Kreativa fonden stänger den 15 april.

Om projekten

STHLM Dans i Botkyrka, STHLM DANS

45 000 kronor, genomförs i Hallunda under mars-maj 2024.
STHLM Dans är en årligt återkommande internationell dansfestival, som i år även genomförs i Botkyrka. Tillsammans med flera lokala aktörer och en grupp av unga dansare planeras ett program i form av workshop, fester och pop ups.

Sveriges kortfilmsfestival i Botkyrka, Sveriges filmförbund

45 000 kronor, genomförs i Hallunda under mars-april 2024.
Som en förlängning av den årligt återkommande festivalen Sveriges kortfilmsfestival arrangeras för första gången denna nya kortfilmsfestival. Tillsammans med lokala verksamheter vill Sveriges filmförbund skapa en plattform för lokala filmskapare att visa upp sina filmer.

ViGör Soca-dans i Botkyrka – rytmer från Karibien för alla åldrar

30 000 kronor, genomförs i Riksten under juni 2024.
Projektet handlar om att arrangera en gemensam och kostnadsfri dag med dansworkshops och mingel för barn, unga vuxna, vuxna och seniorer, med syftet att bidra till trygghet och gemenskap i Riksten.

Daniil Tomas, Workshop: Sorgbearbetning genom poesi

30 000 kronor, genomförs i mars-maj 2024 i Norsborg m.fl.
Inom ramen för projektet kommer en visning av den nyproducerade filmen ”Spillt blod torkar inte” att arrangeras för målgruppen unga vuxna, vilket efterföljs av samtal om sorg och en poesiworkshop med poeten Alexander Zadruzny där deltagarna får möjlighet att reflektera och sätta ord på sina egna erfarenheter.

Om Kreativa fonden

Botkyrka kommun fördelar årligen 350 000 kronor till idéer inom kultur, idrott, mat, hälsa, folkbildning, miljö och mycket mer – idéer som gör Botkyrka lite smartare, grönare, skönare och helt enkelt roligare! Projekten ska äga rum i Botkyrka och involvera Botkyrkabor. Läs mer om hur du söker pengar från Kreativa fonden och gör din idé verklig.